<html lang="fi"><head><title>Sekajätteen jätteenkuljetusjärjestelmä</title><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/ktweb/css/valmu.css" /></head><body><main><header><div class="logoteksti" >IISALMEN KAUPUNKI</div><p>Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltolautakunta<br>11.4.2024 &sect; 13<br>IIS/286/14.06.00.00/2022</p></header><h1>&sect; 13 Sekaj&auml;tteen j&auml;tteenkuljetusj&auml;rjestelm&auml;</h1><p>Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltolautakunta 11.4.2024 </p><h2>Vs. j&auml;tehuoltop&auml;&auml;llik&ouml;n päätösehdotus</h2><p>Ylä-Savon jätehuoltolautakunta päättää edellä esitettyjen selvitysten perusteella, että jätehuoltolautakunnan toimialueen kunnista Iisalmessa, Keiteleellä, Kiuruvedellä, Lapinlahdella, Sonkajärvellä ja Vieremällä poistutaan kiinteistön haltijan järjestämästä jätteenkuljetuksesta ja siirrytään kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen sekajätekeräyksen osalta.<br /><br />Nykyinen kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetusjärjestelmä lakkaa Iisalmessa, Keiteleellä, Kiuruvedellä, Lapinlahdella, Sonkajärvellä ja Vieremällä 31.12.2027 ja kunnan järjestämä jätteenkuljetus alkaa kuntien alueella 1.1.2028.<br /><br />Kilpailutukset suoritetaan jätelain mukaisesti ja kunnallisen jäteyhtiön tulee suorittaa kattava markkinavuoropuhelu jätteenkuljetusyritysten kanssa ennen kilpailutuksia.<br /><br />Ylä-Savon jätehuoltolautakunta laittaa kuljetusjärjestelmää koskevan päätöksen julkisesti nähtäville 12.4.2024-22.5.2024.</p><h2>Päätös</h2><p>Keskustelun kuluessa Tiina Tanskanen esitti, että lautakunta hylkää tehdyn ehdotuksen jätteenkuljetusjärjestelmän muuttamisesta kunnalliseksi jätteenkuljetusjärjestelmäksi ja pysytään edelleen nykyisessä järjestelmässä kehittäen sitä yhdessä paikallisten yritysten kanssa. Meidän on järkevämpää kehittää kierrätystä ja pyrkiä vähentämään jätemääriä, kuin lisätä polttoon menevän jätteen määrää.<br /><br />Viranomaisten ja jätehuoltolautakunnan tulee jatkossakin toimia hyvässä yhteistyössä alueen yrittäjien kanssa ja pyrkiä kehittämään uusia innovaatioita, sekä kannustaa yrityksiä kehittymään ja kehittämään jätteiden kierrätystä, lajittelua ja jätemäärien hallintaa.<br /><br />Koko ehdotus on pöytäkirjan liitteenä. Keskusteluissa kävi esille, että lautakunta katsoo, että jätelain 37 § täyttyy Ylä-Savon alueella.<br /><br />Esitystä kannatti Arja Kärkkäinen.<em><br /><br /></em>Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty esittelijän ehdotuksesta poikkeava, kannatettu ehdotus, on asiassa äänestettävä. Äänestystavaksi hyväksyttiin kädennostoäänestys. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat Tiina Tanskasen esitystä, äänestävät EI. Äänestysesitys hyväksyttiin. Suoritetussa äänestyksessä annettiin 1 JAA-ääntä (Mehtonen) ja 6 EI-ääntä (Kolari, Kärkkäinen, Luukkonen, Marttila, Tanskanen, Väänänen). <br /><br />Ylä-Savon jätehuoltolautakunnan päätökseksi tuli näin Tiina Tanskasen esitys. <br /><br />Vs. jätehuoltopäällikkö Daniela Aivanen jätti eriävän mielipiteen.</p><h2>Valmistelu</h2><p>vs. j&auml;tehuoltop&auml;&auml;llikk&ouml; Daniela Aivanen, p. 040 661 7282</p><p><strong>Tiivistelmä</strong><br />Jätelain 32 §:n mukaan kunnan vastuulla on järjestää asumisessa syntyvän jätteen sekä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän yhdyskuntajätteen jätehuolto. Kunnan vastuulla on myös liikehuoneistossa syntyvä yhdyskuntajäte, jos se kerätään yhdessä asumisen tai kunnan hallinto- ja palvelutoiminnan jätteen kanssa.<br /><br />Ylä-Savon jätehuoltolautakunta on käsitellyt jätteenkuljetusjärjestelmää vuosina 2013 ja 2023. Alueella on käytössä jätehuoltolautakunnan päätöksen (10.12.2013 § 47) mukaisesti kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus. Jätelain 37 §:n mukaisesti kunnan on seurattava ja valvottava jätteenkuljetusjärjestelmästä tehdyn päätöksen täytäntöönpanoa ja sen edellytysten täyttymistä sekä tarvittaessa käsiteltävä jätteenkuljetusta koskeva asia uudelleen. Jos jätelain 37.1 § ehdot täyttyvät, jätteenkuljetus voidaan järjestää kiinteistön haltijan kilpailuttamana. Asiasta tehtyjen selvitysten perusteella jätelain 37.1 § ehdot kiinteistönhaltijan järjestämälle jätteenkuljetukselle eivät täyty toimialueella.<br /><br />Kunnan on huolehdittava, että kunnallisella jätehuoltovastuulla olevan jätteen kuljetus järjestetään kiinteistön haltijan järjestämästä vastaanottopaikasta käsittelyyn. Jätteenkuljetuksessa on kyse julkisesta välttämättömyyspalvelusta, jonka on toimittava kaikissa oloissa, kaikkina aikoina ja kaikilla alueilla. Jätelain mukainen ensisijainen jätteenkuljetusjärjestelmä on kunnan järjestämä jätteenkuljetus (JL 36 §). Jätelain 36 §:n mukaan kunnan on kiinteistöittäisten jätteenkuljetuspalvelujen hankintoja suunnitellessaan:<br />1. tehtävä markkinakartoitus;<br />2. määriteltävä tarjouspyynnössä jätteenkuljetuspalvelujen kesto;<br />3. hankinnat ajoitettava siten että kaiken kokoisilla yrityksillä on<br />mahdollisuudet osallistua tarjouskilpailuihin;<br />4. kuljetushankinnat on kilpailutettava osiin jaettuna siten, että<br />useampi kuin yksi yritys voidaan valita palvelun tuottajaksi.<br /><br />Uusi jätelaki tuli voimaan 19.7.2021. Jätelain muutoksen myötä kunta kilpailuttaa ja järjestää erilliskerättävien jätteiden kuljetuksen kiinteistöiltä kaikkialla Suomessa. Erilliskerättävien jätteiden osalta kuljetusjärjestelmä muuttuu niissä kunnissa, joissa kunta on siirtänyt päätöksellään jätteiden erilliskeräyksen asuinkiinteistön haltijan järjestettäväksi. Täten Ylä-Savossa on 1.7.2023 alkaen ollut käytössä kaksoiskuljetusjärjestelmä. Pienmetallijätteen ja pakkausjätteiden kuljetukset kunta on järjestänyt 1.7.2023 lähtien. Biojätteen osalta kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen siirrytään 1.7.2024 alkaen. Päätöksessä käsitellään kuntavastuun alaisia jätteitä, jotka määritellään jätelain 32 §:ssä. Sako- ja umpikaivolietteet rajataan tämän päätöksen ulkopuolelle.<br /><br /><strong>Asian käsittely</strong><br />Jätehuoltoviranomainen aloitti asian valmistelun keväällä 2022. Ylä-Savon jätehuoltolautakunta käsitteli kuljetusjärjestelmää koskevaa asiaa kokouksessaan 14.6.2022. Jätehuoltolautakunta pyysi kunnilta lausuntoa sekä asetti kuljetusjärjestelmä asiaan liittyvät materiaalit julkisesti nähtäville jätehuoltolautakunnan ja toimialueen kuntien verkkosivuille ja varasi hallintolain 41 §:n mukaisen vaikutusmahdollisuuden mielipiteiden lausumiseen asiasta. Lisäksi avattiin kuntalaisille kysely asiaan liittyen. Saapuneita lausuntoja ja mielipiteitä sekä kuntalaisille suunnatun kyselyn tuloksia käsiteltiin jätehuoltolautakunnassa 13.9.2022. Tällöin päätettiin, että ennen jätteenkuljetusjärjestelmästä päättämistä teetätetään yritysvaikutusten arviointi. Yritysvaikutusten arvioinnin suoritti Ympäristökonsultointi EcoChange Oy. Osana yritysvaikutustenarviointia suoritettiin alueen jätteenkuljetusyrityksille kysely. Yritysvaikutusten arviointi raportista järjestettiin Ylä-Savon jätehuoltolautakunnan jäsenille ja alueen jätteenkuljetusyrityksille yhteinen keskustelutilaisuus 12.1.2023. Keskustelutilaisuudessa mukana olivat myös Iisalmen kaupungin elinkeinojohtaja, yrittäjäyhdistysten edustaja ja kunnallisen jäteyhtiön toimitusjohtaja.<br /><br />Ylä-Savon jätehuoltolautakunta päätti kokouksessaan 1.3.2023 jatkaa jätehuoltolautakunnan toimialueella kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa. Ylä-Savon jätehuoltolautakunta perusteli päätöstään sillä, että yrittäjyys on tärkeää jokaiselle kunnalle ja kaupungille, sekä perustuen kuntien puoltaviin lausuntoihin kiinteistönhaltijan järjestämästä jätteenkuljetuksesta. Ylä-Savon Vihreät ry teki kunnallisvalituksen Itä-Suomen hallinto-oikeudelle Ylä-Savon jätehuoltolautakunnan päätöksestä . Valituksessaan Ylä-Savon Vihreät ry vaati kyseistä päätöstä kumottavaksi lainvastaisena. Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi päätöksellään 11.10.2023 nro 2262/2023 dno 600/03.04.04.04.19/2023 Ylä-Savon jätehuoltolautakunnan päätöksen 1.3.2023 (§ 10) ja palautti asian jätehuoltolautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. Hallinto-oikeuden päätökseen ei haettu muutosta. Sekajätteen kuljetusjärjestelmää koskeva päätös on käsiteltävä hallinto-oikeuden ratkaisun mukaisesti uudelleen.<br /><br />Pohjois-Savon ELY-keskus toimittanut Ylä-Savon jätehuoltolautakunnalle 5.2.2024 päivätyn selvityspyynnön (POSELY/530/2024) koskien kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen toimimattomuutta Pielaveden kunnan alueella. Pohjois-Savon ELY-keskus pyytää selvitystä 31.3.2024 mennessä. Selvityspyynnön mukaisen selvityksen toimittamiseen on pyydetty lisäaikaa 30.4.2024 asti, jonka Pohjois-Savon ELY-keskus on myöntänyt.<br /><br /><strong>Jätteenkuljetusjärjestelmästä päättäminen</strong><br />Jätteenkuljetus tulee järjestää lähtökohtaisesti kunnan järjestämänä jätteenkuljetuksena (36 §, JL). Kiinteistöittäiselle jätteenkuljetukselle on asetettu vaatimukset jätelain 35 §:n 2 momentissa, jonka mukaan kiinteistöittäinen jätteenkuljetus on järjestämistavasta riippumatta järjestettävä niin, että tarjolla on jätteen kuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin. Vaihtoehtoisesti kunta voi tehdä päätöksen siirtymisestä kiinteistön haltijan järjestämään jätteenkuljetukseen (37 §), jos kaikki jätelain 37.1 § ehdot täyttyvät. Edellytyksenä on, että seuraavat ehdot täyttyvät päätettäessä kiinteistönhaltijan järjestämästä jätteenkuljetuksesta.<br />1. Alueella on tarjolla jätteenkuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin;<br />2. kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle;<br />3. kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetusjärjestelmän vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan.<br /><br />Jos päätetään siirtyä kiinteistönhaltijan järjestämästä jätteenkuljetuksesta kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen, päätöksessä on määrättävä kiinteistönhaltijan järjestämän jätteenkuljetuksen lakkaamisajankohdasta, joka voi olla aikaisintaan kolmen vuoden kuluttua päätöksen tekemisestä. Kunta voi kuitenkin päättää aikaisemmasta lakkaamisajankohdasta alueella, jolla jätteenkuljetuspalveluja ei ole tarjolla tai sen saatavuus on merkittävästi heikentynyt ja tästä voi seurata roskaantumista taikka haittaa tai vaaraa terveydelle tai ympäristölle.<br /><br /><strong>Jätelain 37.1 § ehtojen täyttyminen</strong><br />Itä-Suomen hallinto-oikeus toteaa päätöksessään jätehuoltolautakunnan sekajätteen kuljetusjärjestelmää koskevan päätöksen 1.3.2023 § 10 olevan lainvastainen, sillä asiassa ei ole osoitettu, että jätelain 37.1 §:n edellytykset kiinteistönhaltijan järjestämän jätteenkuljetuksen käyttöönotolle täyttyisivät Ylä-Savon jätehuoltolautakunnan alueella. Jätteenkuljetusjärjestelmän tulee kaikilta osin täyttää jätelain 37 §:n edellytykset.<br /><br />ELY-keskus katsoo 5.2.2024 päivätyssä selvityspyynnössä (POSELY/530/2024) että siirtyminen kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen koko Ylä-Savon alueella on perusteltua, sillä kiinteistönhaltijan järjestämän jätteenkuljetuksen edellytyksen eivät täyty Pielaveden kunnan alueella.<br /><br />Jätehuoltoviranomaisen tekemän selvityksen (Jätehuoltopalvelut Ylä-Savon alueella) perusteella jätelain 37 § ehdot kiinteistön haltijan järjestämälle jätteenkuljetukselle eivät täyty. Asukkaat eivät ole yhdenvertaisessa asemassa kunnan sisällä. Jäteastioiden tyhjennysmaksut voivat vaihdella alueella asiakkaan kilpailutusvoiman ja alueen kilpailutilanteen mukaan, sillä osa kuntien asukkaista asuu alueilla, joilla jätteenkuljetuspalveluita tarjoaa vain yksi yritys. Aito mahdollisuus valita jätehuollon palvelut kustannustehokkaan kilpailutuksen myötä eivät toteudu. Kuljetusyrittäjät ovat kertoneet, että erityisesti haja-asutusalueella palveluita ei välttämättä pystytä tarjoamaan, sillä liian suuri poikkeama ajoreitiltä ei ole taloudellisesti kannattavaa. Kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen hintojen kohtuullisuutta on vaikea arvioida, sillä maksut ovat yrityksen ja asiakkaan keskenään sopimat eivätkä ne ole julkisesti saatavilla. Jätehuollon rakentuminen alueittain vain yhden jätteenkuljetusyrittäjän varaan vaarantaa jätehuollon toimintavarmuuden. Jäteastioiden liikatäyttö ja viivästyneet tyhjennykset voivat johtaa ympäristön roskaantumiseen, jyrsijäongelmaan ja jätteiden polttamiseen, mistä voi seurata haittaa tai vaaraa terveydelle tai ympäristölle.<br /><br />Kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa kuljetushinta ja mahdolliset lisäpalveluiden kustannukset määräytyvät yhteiskilpailutuksen perusteella, ei kuljetusyrittäjän itsenäisesti päättämänä. Lisäksi neuvonta tehostuu ja asukkaiden asiointi helpottuu, kun kaikki palvelut voi tilata samasta paikasta. Jäteyhtiön järjestämän keräyksen alueella asiakkaita informoidaan etukäteen tulevista poikkeuksellisista keräysajoista ja muista muutoksista. Palvelut tuotetaan jätehuoltomääräysten mukaisesti, syrjimättömästi ja tasapuolisesti koko Ylä-Savon jätehuoltolautakunnan alueella. Jätehuollon palvelun kustannukset ovat yhtenevät huolimatta siitä, sijaitseeko kiinteistö haja-asutusalueella vai taajamassa. Jäteyhtiö tarvitsee toimintansa tueksi jätteenkuljetusyrityksiä, sillä jäteyhtiö ei omista pakkaavia jäteautoja, vaan kuljetukset hoidetaan kilpailutettujen sopimusten myötä.<br /><br />Pakkausjätteiden ja biojätteen osalta siirrytään kokonaisuudessaan kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen vuosina 2023-2024. Pakkausjätteiden eli muovi-, kartonki- ja lasipakkausjätteen sekä metallin keräys siirtyi Ylä-Savon Jätehuolto Oy:lle 1.7.2023 ja biojätteen osalta kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen siirrytään 1.7.2024. Tällöin kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus jäisi käyttöön vain sekajätteen osalta, eikä sitä voi yhdistää muiden jätejakeiden jätteenkuljetuksiin. Kaksoiskuljetusjärjestelmä ei edistä jätehuollon toimivuutta tai alueellista kehittämistä sekä estää jätteenkuljetuksen ja jätehuollon suunnittelun kokonaisuutena. Kunnan järjestämässä kuljetuksessa voidaan tarjota seka- ja biojätteen monilokeropalvelua pientaloille ja syväkeräyspalvelua taloyhtiöille sekä voidaan kehittää korttelikeräyspisteitä.<br /><br />Nykyinen jätteenkuljetusjärjestelmä ei luo tarpeeksi vakaata ympäristöä kuljetusyritysten investoinneille ja kehittämiselle. Uusien yritysten tuleminen markkinoille muutoin kuin yritysostojen kautta on vaikeaa tai mahdotonta. Kunnan järjestämän kuljetuksen kilpailutuksissa huomioidaan eri kokoisten yritysten mahdollisuudet toimia markkinoilla. Kunnan järjestämä jätteenkuljetus lisää kilpailua ja edistää markkinoiden toimivuutta.<br /><br />Ylä-Savon alueella jätteenkuljetukseen liittymisaste on heikko. Koko alueella vain 52 % kaikista yhden ja kahden asunnon taloista sekä vapaa-ajan kiinteistöistä on tilannut jätteenkuljetuksen. Yhden ja kahden asunnon taloista, joissa on asukkaita, on jätehuoltoon liittynyt 83 %. Koska liittymisvelvollisuus kunnalliseen jätehuoltojärjestelmään koskee kaikkia käytössä olevia ja käytettävissä olevia asuin- ja vapaa-ajan kiinteistöjä, on todellinen jätehuoltoon liittymisaste yhden ja kahden asunnon taloista 64 %. Vapaa-ajan asuntojen osalta jätehuoltoon on liittynyt vain 12 %. Nykyisessä järjestelmässä jätteenkuljetukseen liittymättömien suuri osuus aiheuttaa roskaantumista ja lisää jätteiden hävittämistä polttamalla. Jätteenkuljetuksia tilatessa ei kaikilta osin noudateta Ylä-Savon jätehuoltomääräyksiä. Kaikista jätehuoltoon liittyneistä kiinteistöistä ainakin 14 % on liittynyt jätteiden keräykseen jätehuoltomääräysten vastaisella tyhjennysvälillä. Osalla kiinteistöistä tyhjennykset tapahtuvat ainoastaan tilauksesta.<br /><br />Jätehuoltoviranomaisen tehtäviin kuuluu seurata kiinteistöjen jätehuoltojärjestelyiden asianmukaisuutta. Jätehuoltoviranomainen pitää lakisääteistä jätteenkuljetusrekisteriä, jonne merkitään jätteenkuljetusyritysten toimittamat kuljetustiedot. Lisäksi rekisteriin merkitään hyväksytyt jätteenkuljetusten keskeytykset ja tiedot yhteisistä jäteastioista eli jätekimpoista. Jätteenkuljetusrekisterin avulla jätehuoltoviranomainen seuraa alueen kiinteistöjen jätteenkuljetukseen liittymistä ja jätehuoltomääräyksien noudattamista. Kiinteistön haltijan järjestämässä kuljetuksessa seuranta on jälkikäteistä ja vaatii lisäksi suurta työmäärää. Jätteen kuljettajan on jätelain 39.2 §:n mukaisesti annettava vähintään neljännesvuosittain sähköisesti muokattavassa muodossa ajantasaiset tiedot kunnan jätehuoltoviranomaiselle kiinteistöistä, joilta jätettä on 35 §:n tai 41 §:n 3 momentin mukaisesti noudettu, sekä jäteastioiden tyhjennyskerroista kiinteistöittäin ja jätelajeittain. Jätteenkuljetusyrittäjät ovat pääosin toimittaneet tiedot noudetuista jätteistä ajallaan, mutta toisinaan viivettä on ollut useita kuukausia, eikä tietoja ole kaikkien kvartaalien osalta toimitettu tietopyynnöstä huolimatta.<br /><br />Kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa jätehuoltoviranomaisella ei ole mahdollista kehottaa tehokkaasti asukkaita tilaamaan jätteenkuljetuksen kiinteistölleen. Lisäksi on käynyt ilmi, että osa jo aiemmin kehotetuista kiinteistöistä ovat irtautuneet uudelleen jätteen kuljetuksesta. Kehotusten yhteydessä on ilmennyt tapauksia, joissa asukkaalla on voimassa oleva jätehuoltosopimus jätteenkuljetusyrittäjän kanssa, mutta jätteen tyhjennyksiä koskevaa tietoa ei ole jätteenkuljetusyrittäjän toimittamissa raporteissa. Kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa jätteenkuljetuksen seuranta on tehokkaampaa ja ajantasaisempaa jätteenkuljetusrekisteriin reaaliaikaisesti päivittyvien tyhjennystietojen ansiosta.<br /><br />Kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa maksuvaikeuksiin joutuneen kiinteistön maksamattomat laskut voivat johtaa jätehuoltopalvelun lakkauttamiseen eikä kiinteistö saa tarvitsemiaan jätehuoltopalveluita. Jätehuoltoviranomaisen tietoon on tullut tapauksia, joissa asukkaiden jäteastiat ovat jääneet tyhjentämättä pitkältäkin ajalta maksamattomien laskujen takia. Jätteenkuljetuksessa on kyse julkisesta välttämättömyyspalvelusta ja jätehuollon keskeytyminen voi aiheuttaa vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle. Viime kädessä kunta vastaa kotitalouksien jätteenkuljetusten saatavuudesta. Kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa asiakkaan jätehuoltoa ei ole mahdollista keskeyttää maksamattomien laskujen takia. Kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa jätemaksu on julkisoikeudellinen maksu ja sellaisenaan suoraan ulosottokelpoinen.<br /><br />Kunnan järjestämän kuljetuksen keskitetty kilpailutus ja optimoitu reititys alentaa CO2 päästöjä. Lisäksi kunnan järjestämä jätteenkeräys mahdollistaa kunnalle suuremman vaikutusvallan jätteenkuljetuksista aiheutuvan melun sääntelyyn.<br /><br />Alueen kunnilta pyydettiin jätteenkuljetusjärjestelmää koskevassa asiassa lausunnot 20.6.2023-31.8.2022 järjestetyn kuulemisen yhteydessä. Lapinlahden kunnanhallituksen ja Vieremän kunnanhallituksen lausunnot puolsivat kunnan järjestämää jätteenkuljetusta. Iisalmen kaupunginhallitus, Kiuruveden kaupunginhallitus, Keiteleen kaupunginhallitus ja Sonkajärven kaupunginhallitus puolsivat kiinteistön haltijan järjestämää jätteenkuljetusta.<br /><br /><strong>Kuljetusjärjestelmäselvitys ja muu päätöksenteon pohjana oleva materiaali<br /></strong><br /><em>Kuljetusjärjestelmäselvitys</em><br />Taustamuistio kuljetusjärjestelmäselvityksestä jätelain 37.1 § edellytysten täyttymiseksi on tehty virkatyönä. Kuljetusjärjestelmäselvityksessä on käytetty alueen kuljetusyrityksiltä saatuja kuljetustietoja, jätehuoltoviranomaisen ylläpitämää jätehuoltorekisteriä sekä kirjallisia- ja verkkolähteitä. Lisäksi materiaalina on käytetty Jätteenkuljetusjärjestelmien vertailu ja arvio tulevaisuudesta Ylä-Savossa raporttia, jonka on tehnyt ulkopuolinen konsultti. Tilaajana on ollut Iisalmen kaupungin Konserni- ja elinvoimapalvelut / KESTO-hanke.<br /><br /><em>Lausunnot ja mielipiteet</em><br />Lausuntojen ja mielipiteiden osalta vastaanotettiin yksitoista lausuntoa, kolme kannanottoa ja yksi mielipide kuljetusjärjestelmäasiasta. Lisäksi kuntalaisille oli avoinna verkkokysely kuljetusjärjestelmään liittyen. Jätehuoltoviranomaisen päätöksen tulee perustua ainoastaan jätelain tulkintaan. Kuntien ja muiden mielipiteen esittäjien kannanotot eivät voi olla ainoastaan päätöksenteon pohjana.<br /><br /><em>Yritysvaikutusten arviointi</em><br />Yritysvaikutusten arviointi on suoritettu ulkopuolisen konsultin toimesta. Mahdollisella jätteiden kuljetusten kilpailutuksella on arvioinnin mukaan 6 positiivista, 12 neutraalia ja 2 negatiivistä vaikutusta. Negatiiviset vaikutukset on arvioitu vähäisiksi.</p><h2>Vaikutusarviointi</h2><p>Päätös toteuttaa strategian tavoitteita Inspiroiva Iisalmi, Ihana Iisalmi, Ihmeiden Iisalmi ja Kestävä kuntatalous. Päätös on pitkävaikutteinen ja sillä on myönteinen vaikutus ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Päätöksellä on myönteisiä ilmastovaikutuksia sekä erityisiä vaikutuksia yritysten toimintaan.</p><h2>Muutoksenhaku</h2><p>3. Kunnallisvalitus</p><h2>Otto-oikeus</h2><p>Ei otto-oikeutta.</p><h2>Toimenpiteet, otteet</h2><p>Ylä-Savon kuntien kirjaamot, päätös nähtäville alueen kuntien tietoverkkoon<br />Ylä-Savon jätehuolto Oy</p><h2>Liitteet</h2>Ote: Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltolautakunta 7.11.2023 &sect; 38 It&auml;-Suomen hallinto-oikeuden sekaj&auml;tteen kuljetusj&auml;rjestelm&auml;&auml; koskeva ratkaisu<br />Ote: Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltolautakunta 01.03.2023 &sect; 10 Sekaj&auml;tteen j&auml;tteenkuljetusj&auml;rjestelm&auml;<br />Vastaehdotus Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltolautakunta 11.4.2024 &sect; 13<h2>Oheisaineisto</h2>It&auml;-Suomen hallinto-oikeuden sekaj&auml;tteen kuljetusj&auml;rjestelm&auml;&auml; koskeva ratkaisu<br />Sekaj&auml;tteen lajittelututkimus ja j&auml;teastioiden t&auml;ytt&ouml;astetutkimus Yl&auml;-Savon j&auml;tehuolto Oy:n toiminta-alueella<br />Perusraportti, Kysely j&auml;tteenkuljetusj&auml;rjestelm&auml;st&auml; Yl&auml;-Savossa, salassa pidett&auml;v&auml; JulkL 24,1 &sect; 32) kohta<br />Sekaj&auml;tteen j&auml;tteenkuljetusj&auml;rjestelm&auml;n muutoksen yritysvaikutusten arviointi Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltoyrityksille, ei verkkojulkinen<br />Sekaj&auml;tteen j&auml;tteenkuljetusj&auml;rjestelm&auml; yritysvaikutusten arviointi kuljetusyritt&auml;jien vastaukset, salassa pidett&auml;v&auml; JulkL 24,1 &sect; 20) kohta<br />J&auml;tehuoltoon liittymisaste Yl&auml;-Savossa<br />J&auml;tehuoltopalvelut Yl&auml;-Savon alueella<br />Yhteenveto vastaanotetuista lausunnoista ja kannanotoista sek&auml; vastineet, ei verkkojulkinen<br />Saapuneet lausunnot, kannanotot ja mielipiteet, ei verkkojulkinen<br />Tiedot saapuneista lausunnoista, kannanotoista ja mielipiteist&auml; ja j&auml;tteenkuljetusj&auml;rjestelm&auml; Yl&auml;-Savossa kyselyn tulokset, julkinen<br />Pohjois-Savon Ely-keskuksen selvityspyynt&ouml;, kiinteist&ouml;itt&auml;isen j&auml;tteenkuljetuksen toimimattomuus Pielaveden kunnan alueella, POSELY/530/2024<br />Selvitysty&ouml;: JULKINEN j&auml;tteenkuljetusj&auml;rjestelmien vertailu ja arvio tulevaisuudesta Yl&auml;-Savossa<div><a href="javascript:history.go(-1);" class="paluu">&laquo; Palaa edelliselle sivulle</a></div></main></body></html>