<html lang="fi"><head><title>Valtuustoaloite esiopetuksen järjestämisestä koulujen yhteydessä</title><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/ktweb/css/valmu.css" /></head><body><main><header><div class="logoteksti" >IISALMEN KAUPUNKI</div><p>Kaupunginhallitus<br>17.6.2024 &sect; 159<br>IIS/410/00.02.00.04/2024</p></header><h1>&sect; 159 Valtuustoaloite esiopetuksen j&auml;rjest&auml;misest&auml; koulujen yhteydess&auml;</h1><p>Kaupunginhallitus 17.6.2024 </p><h2>Kaupunginjohtajan päätösehdotus</h2><p>Kaupunginhallitus merkitsee aloitteen tiedoksi ja lähettää sen valmisteltavaksi sivistys- ja hyvinvointitoimialalle. Aloite on käsiteltävä 10.12.2024 mennessä.</p><h2>Päätös</h2><p>Hyväksyttiin.</p><h2>Valmistelu</h2><p>Hallintojohtaja Niina Puumalainen, p. 0400 771 092</p><p>Iisalmen Keskustan Valtuustoryhmä, Iisalmen Sosiaalidemokraattinen Valtuustoryhmä ja Iisalmen Vihreiden Valtuustoryhmä jättivät kaupunginvaltuuston kokouksessa 10.6.2024 § 46 valtuustoaloitteen esiopetuksen järjestämisestä koulujen yhteydessä.<br /><br />Esiopetuksen järjestäminen osana koulujen toimintaa sujuvoittaa lapsiemme koulupolun alkua ja varmistaa laadukkaan kasvatuksen. Tällä hetkellä esiopetusta tarjotaan erillisissä yksiköissä, mikä aiheuttaa haasteita niin lapsille, perheille kuin opetushenkilöstöllekin. Järjestämällä esiopetus koulujen yhteydessä voimme parantaa opetuksen laatua, helpottaa siirtymistä esiopetuksesta perusopetukseen ja tehostaa resurssien käyttöä.<br /><br />Ehdotamme, että Sivistys- ja hyvinvointilautakunta ryhtyy selvittämään esiopetuksen järjestämistä koulujen yhteydessä. Perustelumme tähän ovat seuraavat:<br />1. Siirtymävaiheen helpottaminen: Kun esiopetus järjestetään koulujen yhteydessä, lasten siirtyminen esiopetuksesta perusopetukseen sujuvoituu. Lapset ja vanhemmat tutustuvat tulevaan koulurakennukseen, opettajiin ja koulun käytänteisiin jo esiopetuksen aikana, mikä vähentää siirtymävaiheen stressiä ja jännitystä.<br />2. Yhteistyön vahvistaminen: Opettajien ja muun kouluhenkilöstön välinen yhteistyö tiivistyy, kun esi- ja alkuopetuksen opettajat toimivat samassa ympäristössä. Tämä mahdollistaa yhteisen pedagogisen suunnittelun ja tiedonvaihdon, mikä tukee lapsen oppimista ja kehitystä.<br />3. Resurssien tehokas käyttö: Yhdistämällä esiopetus ja perusopetus samoihin tiloihin voidaan tehostaa tilojen, materiaalien ja henkilöstön käyttöä. Tämä johtaa kustannussäästöihin ja mahdollistaa paremman opetuksen laadun resurssien kohdentamisen kautta.<br />4. Sosiaalisten suhteiden tukeminen: Lapsille muodostuu mahdollisuus luoda ystävyyssuhteita jo ennen peruskoulun aloitusta, mikä vahvistaa heidän sosiaalista verkostoaan ja tukee hyvinvointia. Samalla perheiden arki helpottuu, kun sisarukset voivat käydä samaa koulua jo esiopetuksesta lähtien.<br />5. Yhdenvertaisuus: Esiopetuksen järjestäminen koulujen yhteydessä varmistaa, että kaikilla lapsilla on tasavertaiset mahdollisuudet laadukkaaseen esiopetukseen, riippumatta siitä, missä päin kaupunkia he asuvat.<br /><br />Suunnitelmassa tulee ottaa huomioon tarvittavat tilajärjestelyt, henkilöstön yhteistyön kehittäminen sekä mahdolliset kustannukset ja säästöt.<br /><br />Naapurikunnassamme Vieremällä vastaava toimintamalli on ollut käytössä vuosia. Koulupolun alun sujuvoittaminen kantaa hedelmää koko opintien ajan.</p><h2>Muutoksenhaku</h2><p>1A. Päätöksestä ei saa tehdä valitusta tai oikaisuvaatimusta, koska päätös koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa, kuntalaki 136 §.</p><h2>Otto-oikeus</h2><p>Ei otto-oikeutta.</p><h2>Toimenpiteet, otteet</h2><p>toimialajohtaja/sivistys- ja hyvinvointitoimiala<br />hallintosihteeri/sivistys- ja hyvinvointitoimiala</p><h2>Oheisaineisto</h2>Valtuustoaloite esiopetuksen j&auml;rjest&auml;misest&auml; koulujen yhteydess&auml;<div><a href="javascript:history.go(-1);" class="paluu">&laquo; Palaa edelliselle sivulle</a></div></main></body></html>