<html lang="fi"><head><title>Pohjois-Savon ELY-keskuksen joukkoliikenteen rahoitussuunnitelma ajokaudelle 2024-2025</title><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/ktweb/css/valmu.css" /></head><body><main><header><div class="logoteksti" >IISALMEN KAUPUNKI</div><p>Kaupunginhallitus<br>26.8.2024 &sect; 178<br>IIS/239/08.01.00.00/2024</p></header><h1>&sect; 178 Pohjois-Savon ELY-keskuksen joukkoliikenteen rahoitussuunnitelma ajokaudelle 2024-2025</h1><p>Kaupunginhallitus 26.8.2024 </p><h2>Kaupunginjohtajan päätösehdotus</h2><p>Kaupunginhallitus hyväksyy Pohjois-Savon ELY-keskuksen esittämän joukkoliikenteen rahoitussuunnitelman ajokaudelle 3.6.2024-1.6.2025 osaksi solmittua yhteistyösopimusta.</p><h2>Päätös</h2><p>Hyväksyttiin.</p><h2>Valmistelu</h2><p>Hankinta- ja logistiikka-asiantuntija Lassi V&auml;&auml;n&auml;nen, p. 040 830 2794</p><p>Pohjois-Savon ELY-keskuksen ja Iisalmen kaupungin välillä on solmittu yhteistyösopimus henkilökuljetusten järjestämisestä, joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmästä ja joukkoliikenteen kustannusten jakamisesta. Sopimus on tullut voimaan 1.6.2020 ja sitä on muutettu 5.6.2023 alkaen. Sopimus on voimassa toistaiseksi.<br /><br />Yhteistyösopimukseen perustuvassa rahoitussuunnitelmassa sovitaan kunnan rahoitusosuudesta kuntalaisiaan palvelevissa ELY-keskuksen joukkoliikennehankinnoissa. Rahoitussuunnitelma tehdään vuosittain ja siinä sovitaan ajokaudelle kohdistuvien kustannusten jakamisesta.<br /><br /><strong>Joukkoliikennepalveluiden rahoittaminen<br /></strong><br />Joukkoliikennepalveluiden ostoon ja valtionavustuksiin käytettävissä oleva määräraha pienenee edelleen. Pohjois-Savon ELY-keskuksen määrärahakiintiö vuodelle 2023 oli 7,926 M¬ , mikä oli noin 2 M¬ alle arvioidun tarpeen. Kattavista säästötoimista huolimatta vuoden 2023 rahoitusvaje oli noin miljoona euroa, josta selvittiin Traficomin myöntämän lisämäärärahan turvin. Kuluvan vuoden 2024 määrärahakiintiö on 7,550 M¬ . Määrärahakiintiöt sisältävät lipputulokiintiön.<br /><br />Viime vuonna sopeuttamistoimina jouduttiin nostamaan kuntien rahoitusosuuksia sekä karsimaan vuorotarjontaa ja pienentämään valtionavustuksia. Sopeuttamistoimia tarvitaan edelleen, keinoina vuorotarjonnan karsiminen ja valtionavustusten pienentäminen. Kuntien kustannusosuudet pidetään viime ajokauden tasolla.<br /><br />Käyttöoikeussopimuksiin perustuvassa kuntarajat ylittävässä liikenteessä ELY-keskuksen rahoitusosuus on 75 % ja kuntien yhteenlaskettu rahoitusosuus 25 %. Kuntien rahoitusosuudesta keskuskaupungin osuus on 20 % ja jäljelle jäävä osuus jaetaan kaikille kunnille tasaosuuksin mukaan lukien keskuskaupunki. Kustannukset jaetaan kohdekohtaisesti niiden kuntien kesken, joita kohteen liikenne palvelee. Lisäksi voi olla edellisestä poikkeavia erikseen sovittuja kustannusosuuksia. Kuntien sisäisen liikenteen kustannuksista kunnat vastaavat kokonaan.<br /><br />Bruttokorvaukseen perustuvassa runkoliikenteessä vuosina 2020-2022 alkaneiden sopimusten kustannusjaot ovat perustuneet liikenteestä aiemmin maksettuihin kustannuksiin. Viime ajokaudella näitä kuntien kustannusosuuksia nostettiin 5 % ja toimivaltaisten kaupunkien nettokustannusosuuksia 10 %. Vuonna 2023 alkaneiden sopimusten kustannusjakomallissa on painotettu kaupunkiseudun joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen toimivalta-alueen sisällä tehtyjen matkojen osuutta suhteessa muista kunnista tehtyihin matkoihin.<br /><br />ELY-keskuksen toimivallassa olevan kaupunkimaisen paikallisliikenteen kustannuksista ELY-keskuksen osuus on 45 % ja kaupunkien osuus 55 %. Palveluliikenteen ja muun kaupungin sisäisen liikenteen kustannuksista kaupungit vastaavat kokonaan.<br /><br />Kunnan rahoitusosuutta koskeva rahoitussuunnitelma ajokaudelle 3.6.2024- 1.6.2025 päätösesityksen liitteenä.<br /><br />ELY-keskus laatii kunnan maksueräluettelot sopimusten liitteeksi ja indeksitarkistaa hinnat sopimusehtojen mukaisesti.<br /><br /><strong>Rahoitussuunnitelman hyväksyminen<br /></strong><br />Joukkoliikenteen palvelutaso voidaan turvata vuosille 2021-2025 asetettujen palvelutasotavoitteiden mukaisena vain yhteistyössä alueen kuntien kanssa. Rahoitussuunnitelmassa esitetty kustannusjako perustuu nykyiseen ELY-keskuksen käytössä olevaan joukkoliikenteen valtion rahoituksen tasoon.<br /><br />Pohjois-Savon ELY-keskus esittää liitteenä olevan rahoitussuunnitelman hyväksymistä osaksi solmittua yhteistyösopimusta.<br /><br />Kunnan kannanotto rahoitussuunnitelmaan pyydetään toimittamaan 16.9.2024 mennessä ELY-keskuksen kirjaamoon sähköisesti osoitteella kirjaamo.pohjois-savo&#64;ely-keskus.fi tai postitse osoitteella Pohjois-Savon ELY-keskus, PL 2000, 70101 Kuopio.</p><h2>Vaikutusarviointi</h2><p>Päätös toteuttaa kaupunkistrategian tavoitetta Ihana Iisalmi. Tavoitteena on, että rakennamme toimivaa, viihtyisää ja turvallista kaupunkiympäristöä eri käyttäjäryhmien tarpeet huomioiden ja että toimiva palveluverkko on hyvin saavutettavissa. Joukkoliikenteen järjestämisellä yhteistyössä Ely-keskuksen kanssa turvataan palveluverkon ja palveluiden saavutettavuutta.</p><h2>Muutoksenhaku</h2><p>2. Oikaisuvaatimus</p><h2>Otto-oikeus</h2><p>Ei otto-oikeutta.</p><h2>Toimenpiteet, otteet</h2><p>Pohjois-Savon ELY-keskus<br />hankinta- ja logistiikka-asiantuntija</p><h2>Oheisaineisto</h2>Ely-keskuksen kirje, rahoitussuunnitelma joukkoliikenteen kustannusten jakamisesta 3.6.2024-1.6.2025<br />Rahoitussuunnitelma joukkoliikenteest&auml; 3.6.2024-1.6.2025, ei verkkojulkinen<div><a href="javascript:history.go(-1);" class="paluu">&laquo; Palaa edelliselle sivulle</a></div></main></body></html>