<html lang="fi"><head><title>Ylä-Savon Vesi Oy:n osakassopimuksen muuttaminen</title><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/ktweb/css/valmu.css" /></head><body><main><header><div class="logoteksti" >IISALMEN KAUPUNKI</div><p>Iisalmen Vesi -liikelaitoksen johtokunta<br>28.8.2024 &sect; 36<br>IIS/202/14.05.00.00/2018</p></header><h1>&sect; 36 Yl&auml;-Savon Vesi Oy:n osakassopimuksen muuttaminen</h1><p>Iisalmen Vesi -liikelaitoksen johtokunta 28.8.2024 </p><h2>Vesilaitoksen johtajan päätösehdotus</h2><p>Iisalmen Vesi -liikelaitoksen johtokunta esittää Iisalmen kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että Iisalmen kaupunki hyväksyy Ylä-Savon Vesi Oy:n osakassopimukseen tehtävät lisäykset. Nykyinen osakassopimus ja ehdotus päivitetystä osakassopimuksesta ovat esityksen liitteinä. Päivitetty osakassopimus tulee voimaan, kun kaikki osakkaat ovat sen hyväksyneet lainvoimaisilla päätöksillään ja allekirjoituksillaan vahvistaneet.<br /><br />Lisäksi Iisalmen Vesi -liikelaitoksen johtokunta esittää Ylä-Savon Vesi Oy:lle, että käynnistetään pikaisella aikataululla asiantuntijaselvitys Lapinlahden kunnanhallituksen asiassa vaatimista lisäselvityksistä liittyen riskien kattamisen periaatteisiin. Lapinlahden kunnanhallituksen päätöksen mukaan yhtiön riskien kattamisen periaatteista on sovittava etukäteen täsmällisemmin ja kirjattava osakassopimukseen, sillä Ylä-Savon Vesi Oy:n toimialan laajentaminen kasvattaa yhtiön henkilöriskiä ja operatiivisia riskejä siinä määrin, että näiden riskien kattamisen periaatteista on sovittava.</p><h2>Päätös</h2><p>Hyväksyttiin.</p><h2>Valmistelu</h2><p>vesilaitoksen johtaja Samuli Hujanen, p. 040 572 6400</p><p>Ylä-Savon kunnat ovat selvittäneet vesihuollon yhteistyön mahdollisuuksia jo 1990-luvulta alkaen. Aiemmin selvitystyön painopiste oli talousveden hankinnan ja jakelun puolella, mutta myöhemmin selvitettiin myös jäteveden käsittelyyn ja koko vesihuollon hallintoon liittyviä asioita. Selvitystyön yksi johtoajatuksista oli Ylä-Savon alueen asukkaiden, maatalouden ja teollisuuden vedensaannin turvaaminen muuttuvissa olosuhteissa.<br /><br />Selvitystyön perusteella päätettiin perustaa vuonna 2003 yhteinen tukkuvesiyhtiö Ylä-Savon Vesi Oy huolehtimaan osakaskuntien tukkuveden hankkimisesta ja siirrosta osakaskuntien verkostoihin. Yhtiön perustamissopimuksessa on lisäksi maininta mahdollisuudesta yhtiön toimialan laajentumiseen mm. jätevesipuolelle. Vuonna 2012 selvitettiin yhteistyömahdollisuuksia jätevedenpuhdistamisessa ja vesihuollon hallinnoissa, mutta selvitystyö ei johtanut konkreettiseen suunnitelmaan.<br /><br />Vuonna 2020 valmistuneessa selvityksessä tarkasteltiin Ylä-Savon alueen vesihuollon operoinnin yhteistyömahdollisuuksia. Selvityksen perusteella ohjausryhmä päätyi ehdottamaan vesihuollon operointipalvelujen keskittämistä Ylä-Savon Vesi Oy:n toiminnan alle. Selvitystyötä jatkettiin ja vuonna 2022 valmistuneessa operointiselvityksen lopputuloksena valmisteltiin operointisopimukset ja selvitettiin operointiyhteistyön järjestämisen organisoitumista.<br /><br />Kunnat ovat käsitelleet operointiyhteistyön edistämistä luottamuselimissä, ja päätösten perusteella operointiyhteistyöhön olisi alkuvaiheessa osallistumassa kolme kuntaa: Iisalmi, Sonkajärvi ja Vieremä. Lapinlahden kanta operointiin osallistumiseen on tässä vaiheessa kielteinen, Kiuruvesi olisi mahdollisesti liittymässä operointipalvelun piiriin myöhemmin, kun kokemusta toiminnasta on karttunut. Yhteistyön käynnistäminen pilot-tyyppisesti vaatii Ylä-Savon Vesi Oy:n osakassopimuksen ja yhtiöjärjestyksen sisällön tarkistamista. Nämä muutokset vaativat kaikkien osakaskuntien yksimielisen päätöksen. <br />Ylä-Savon Vesi Oy kilpailutti tehtyjen päätösten ja esisuunnitelmien pohjalta vesihuollon operointipalvelujen pilotin käynnistämiseen tarvittavat asiakirjojen tarkistukset ja muutosehdotukset ja työhön valittiin Ramboll Finland Oy. Operointipalvelujen vaatimien asiakirjamuutosten valmistelua varten perustettiin ohjausryhmä, jonka kokoonpanosta päätettiin Ylä-Savon Vesi Oy:n hallituksen kokouksessa. Selvitystyö käsitti osakassopimuksen ja yhtiöjärjestyksen juridisten asioiden tarkastelun operointiyhteistyön pilotin käynnistämisen osalta. Työssä huomioitiin pilotoinnin käynnistämisen taloudelliset vaikutukset ja kustannusten tasapuolisen jakautumisen osakassopimuksen kannalta. Työn lopputuloksena on laadittu luonnokset uudesta osakassopimuksesta sekä yhtiöjärjestyksestä päätösehdotuksineen Ylä-Savon Vesi Oy:n ja osakaskuntien luottamuselimien päätöksentekoa varten.<br /><br />Osakassopimuksen muutokset Operointiyhteistyön pilotin käynnistäminen Ylä-Savon Vesi Oy:n alla tukkuvesitoimintojen rinnalla ei edellytä YSV Oy:n omaisuuden kasvattamista investoinneilla eikä omaisuuden siirroilla tai kaupoilla. Osakassopimukseen lisätään kohdat, joissa määritellään periaatteet operointipalveluiden tuottamisesta sekä kustannusten ja vastuiden kohdentamisesta palveluita käyttäville laitoksille. Nykyinen osakassopimus ja ehdotus päivitetystä osakassopimuksesta ovat esityksen liitteinä. Osakassopimukseen nyt esitettävät muutokset eivät mahdollista Ylä-Savon Vesi Oy:n osakaslaitosten varsinaisen vesihuolto-omaisuuden kuten verkostojen ja jätevedenpuhdistamoiden siirtämistä Ylä-Savon Vesi Oy:n omistukseen, vaan ne pysyvät edelleen suoraan kuntien omistuksessa. Ylä-Savon Vesi Oy:n omistusosuuksiin ei esitetä muutoksia.<br /><br />Edellinen muutos Ylä-Savon Vesi Oy:n omistusosuuksiin on tehty, kun Varpaisjärven ja Lapinlahden kunnat yhdistyivät ja Varpaisjärven vedenottamot ja yhdysvesijohdot siirrettiin Ylä-Savon Vesi Oy:lle. Perusteena oli merkittävä muutos käyttömaisuuteen liittyvissä vastuissa sekä vedenkäytössä YSV Oy:n nykyiset omistusosuudet vastaavat suhteellisen hyvin vedenkulutuksen jakautumista osakaskuntien kesken. Jos vedenkulutuksen perusteella omistusosuuksia koettaisiin tarpeelliseksi muuttaa, niin lähinnä Kiuruveden ja Vieremän osuuksia olisi silloin hieman nostettava ja Iisalmen laskettava. Tällaisella omistusosuuksien hienosäädöllä ei kuitenkaan olisi käytännön merkitystä, sillä Ylä-Savon Vesi Oy ei osakassopimuksen mukaisesti saa tuottaa voittoa enempää kuin yhtiön vieraan pääoman ehtoisen rahoituksen, osakkaiden vesihuoltovelvoitteiden ja yhteiskunnallisten velvoitteiden sekä kehittämis- ja rakentamistoimien tarkoituksenmukainen hoitaminen vaatii. Yhtiö ei ole myöskään koskaan maksanut osakkailleen osinkoa. Omistusosuuksien muutos vaatisi kaikkien omistajakuntien yksimielisen päätöksen.<br /><br />Hallituspaikoista on operointipilottiin osallistuvilla kunnilla puolet 4/8 silloin, kun kiertävä jäsenyys on Kiuruvedellä, muulloin operointipilottiin osallistuvilla kunnilla on yhden äänen enemmistö hallituksessa. Jos operointipilotin aikana halutaan säilyttää tuo hallituspaikkojen jako 4-4, niin helpoin keino olisi &#34;jäädyttää&#34; kiertävä jäsenyys Kiuruvedelle ainakin pilotin ajaksi. <br /><br />Yhtiöjärjestyksen muutokset <br />Ylä-Savon Vesi Oy:n yhtiöjärjestykseen ei ole operointipalveluiden aloittamisen vuoksi tarpeen tehdä muutoksia. <br /><br />Operointipilotin taloudellisten vaikutusten tarkastelu <br />Operointiyhteistyön käynnistämisen taloudellisia vaikutuksia tarkasteltiin laatimalla Ylä-Savon Vesi Oy:lle talousennusteet kahdessa eri vaihtoehdossa: <br />Vaihtoehto VE 0 - Nykyinen toimintalaajuus tukkuvesiyhtiönä <br />Vaihtoehto VE 1 - Operointipalveluiden tuottaminen pilot-vaiheessa kolmelle osakaslaitokselle <br /><br />Ylä-Savon Vesi Oy:n taloudellinen tilanne on ollut vakaa ja yhtiö on toiminut viimevuodet voitollisesti varautuen edessä oleviin vesilaitos- ja verkostoinvestointeihin. Tukkuveden hinta on pysynyt pitkään vakaana. Yhtiöllä on aiempina vuosina tehtyjä investointeja varten otettua lainaa vielä n. 2,0 M¬ , joka tulee maksetuksi pois vuoteen 2026 mennessä. Yhtiö on käytännössä kuitenkin nettovelaton, sillä rahoitusomaisuus on 3,6 M¬ eli selvästi suurempi kuin lainat.<br /><br />Ylä-Savon Vesi Oy:n investoinnit tulevat joka tapauksessa kasvamaan vuodesta 2024 lähtien merkittävästi, kun kolme vesilaitosta uusitaan ja lisäksi ikääntyviä johtoverkostoja aletaan saneerata. Näiden tukkuvesitoimintaan liittyvien investointien rahoittaminen edellyttää tukkuveden hinnan asteittaista nostamista tulevina vuosina. <br />Tämän vuoksi on ollut tärkeää ensin muodostaa nykyisen toimintamallin talousennuste ja määrittää tukkuveden hintakehitys, joka on toteutumassa joka tapauksessa operointipilotin alkamisesta riippumatta.<br /><br />Taloudellisen tarkastelun yhteenvetona esitetään: <br />" Operointipalveluihin liittyvät toiminnat erotetaan talouden seurannassa ja kirjanpidossa omaksi kokonaisuudeksi, jolloin siitä aiheutvat kustannukset voidaan kohdistaa kyseisiä palveluta käyttäviltä laitoksilta veloitettaviin palvelumaksuihin <br />" Operointipalveluiden käynnistäminen ei vaadi varsinaisia investointeja, sillä toimintaan käytetään osakaskunnilta ja asiakaslaitoksilta vuokrattavia tiloja ja kalustoa <br />" Operointiyhteistyöpilottin osallistuvien vesihuoltolaitosten henkilöstö siirtyisi Ylä-Savon Vesi Oy:n palvelukseen entisin ehdoin, jolloin laitosten toimintamenoissa olleet henkilöstökulut siirtyvät Ylä-Savon Vesi Oy:n palveluliiketoiminnan alle. <br />" Myös vesihuoltolaitosten ostot (aineet, tarvikkeet, tavarat ja palvelut) sekä liiketoiminnan muut kulut siirtyvät YSV:lle <br />" Ylä-Savon Vesi Oy:n kirjanpidossa nämä kulut kohdistetaan laitoksittain omille tileille <br />" Ylä-Savon Vesi Oy laskuttaa asiakaslaitoksilta muodostuneita kuluja vastaavan summan palvelumaksuina aiheuttamisperiaatteen mukaisesti. <br />" Operointipalveluiden pilot-vaiheessa Iisalmen, Sonkajärven ja Vieremän vesihuoltolaitosten opreratiiviset toiminnat siirtyvät YSV Oy:n hoidettavaksi. Näistä toiminnoista aiheutuvat kustannukset arvioidaan olevan ensimmäisen kolmen vuoden ajan nykyisellä tasolla eli yhteensä n. 5,5 milj. euroa, mutta sen jälkeen alkaisi yhteistoiminnasta muodostua asteittain synergiasäästöjä, jotka enimmillään olisivat n. 10 % alkuperäisestä kustannustasosta <br />" Palveluliiketoiminnan osuus YSV Oy:n liikevaihdosta tulisi olemaan noin 2/3 (67 %) ja toimintakuluista noin 87 % <br />" YSV Oy:n pääomakulut (poistot ja korot) muodostuvat edelleen yksinomaan tukkuvesitoiminnasta, jossa on kiinni paljon omaisuutta ja tarvitaan investointeja<br />" Palveluliiketoiminnasta ei muodostu juurikaan pääomakuluja, sillä omaisuus säilyy kuntien omistuksessa <br />" Operointipalvelut erotetaan Ylä-Savon Vesi Oy:n kirjanpidossa omaksi palvelusektoriksi ja sille laaditaan eriytetty tilinpäätös kustannusten kohdentumisen seuraamiseksi, mutta yhdistetään yhtiön lopullisessa tilinpäätöksessä <br />" Tukkuvesitoiminnan käyttömaksutuloista kertyneitä varoja ei saa käyttää operointipalveluiden rahoittamiseen eikä päinvastoin. <br />" Osakassopimukseen lisätään kohdat, joissa määritellään periaatteet operointipalveluiden tuottamisesta sekä kustannusten ja vastuiden kohdentamisesta palveluita käyttäville laitoksille.</p><h2>Vaikutusarviointi</h2><p>- pitkä vaikutteinen<br />- strategian mukainen<br />- erityiset yritysvaikutukset<br /><br />1. Inspiroiva Iisalmi<br /><ul><li>Olemme hyvinvointia ja osaamista aktiivisesti kehittävä kaupunki, jossa toimintaa uudistetaan rohkeasti kouluttamalla henkilöstöä, tarjoamalla uusia palveluja sekä olemalla mukana kokeiluissa</li><li>osallistamme käyttäjäryhmät ja kolmannen sektorin mukaan palveluiden suunnitteluun ja viestimme palvelutarjonnastamme aktiivisesti ja monikanavaisesti</li></ul>2. Ihana Iisalmi<br /><ul><li>rakennamme toimivaa, viihtyisää ja turvallista kaupunkiympäristöä eri käyttäjäryhmien tarpeet huomioiden</li></ul>3. Ihmeiden Iisalmi <br /><ul><li>olemme vetovoimainen ja palveluiltaan monipuolinen Ylä-Savon seutukeskus, kehitämme kaupungin elinvoimaa määrätietoisesti uusien asukkaiden ja yritysten saamiseksi alueelle yhteistyössä muiden seudun kuntien kanssa</li><li>toimimme yritysystävällisesti ja tarjoamme kilpailukykyiset yrittämisen olosuhteet, kehittämispalvelut sekä laajan yhteistyöverkoston niin teollisille kuin palveluyrityksillekin</li><li>panostamme osaavan työvoiman saatavuuteen yhteistyössä yritysten ja oppilaitosten kanssa kehittämällä koulutusta sekä työllisyydenhoidon ja työperäisen maahanmuuton palveluja</li></ul>4. Kestävä kuntatalous<br /><ul><li>kaupungin tulot kattavat menot suunnitelmakaudella, veroprosentit ovat maakunnan keskiarvon alapuolella</li><li>investoimme vastuullisesti talouden realiteetit huomioiden</li><li>omistajapolitiikkamme on aktiivista, tarkoituksenmukaista ja tehokasta</li><li>hankintapolitiikkamme on yrittäjäystävällistä ja paikallisen tarjonnan huomioivaa</li></ul>5. Hyvinvoiva henkilöstö<br /><ul><li>päätöksenteko, johtaminen ja henkilöstön osallistaminen kehittämiseen ovat erinomaisella tasolla</li><li>henkilöstö tietää, mitä heiltä odotetaan ja työtä tehdään innostuneesti</li><li>kehitämme työhyvinvointia aktiivisesti ja pitkäjänteisesti</li></ul>6. Digitalisaatio, tiedonhallinta ja tiedolla johtaminen <br /><ul><li>kehitämme palveluita ja työmenetelmiä digitaalisuuden mahdollisuudet hyödyntäen</li><li>monipaikkaisuus on meille arkipäivää</li><li>kehitämme tiedolla johtamisen prosesseja organisaatiossa aktiivisesti</li></ul></p><h2>Muutoksenhaku</h2><p>1A. Päätöksestä ei saa tehdä valitusta tai oikaisuvaatimusta, koska päätös koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa, kuntalaki 136 §.</p><h2>Otto-oikeus</h2><p>Kaupunginhallitus<br />Tekninen lautakunta</p><h2>Toimenpiteet, otteet</h2><p>Kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto</p><h2>Liitteet</h2>Yl&auml;-Savon Vesi Oy ehdotus p&auml;ivitetyksi osakassopimukseksi, salassa pidett&auml;v&auml; JulkL 5,3 &sect; 2) kohta<br />Ote: Sonkaj&auml;rven kunnanvaltuusto 10.6.2024 &sect; 34 Yl&auml;-Savon Vesi Oy:n osakassopimuksen hyv&auml;ksyminen, salassa pidett&auml;v&auml; JulkL 24,1 &sect; 8) kohta<h2>Oheisaineisto</h2>Ote: Lapinlahden kunnanhallitus 24.6.2024 &sect; 118 Yl&auml;-Savon Vesi Oy:n osakassopimuksen muuttaminen<br />Yl&auml;-Savon Vesi Oy:n osakassopimus, salassa pidett&auml;v&auml; JulkL 24,1 &sect; 8) kohta<br />Ote: Kiuruveden kaupunginvaltuusto 17.6.2024 &sect; 19 Yl&auml;-Savon Vesi Oy:n osakassopimuksen hyv&auml;ksyminen<div><a href="javascript:history.go(-1);" class="paluu">&laquo; Palaa edelliselle sivulle</a></div></main></body></html>