<html lang="fi"><head><title>Lausunto Vuorimäen tuulivoimaosayleiskaavaehdotuksesta, Iisalmi</title><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/ktweb/css/valmu.css" /></head><body><main><header><div class="logoteksti" >IISALMEN KAUPUNKI</div><p>Yl&auml;-Savon ymp&auml;rist&ouml;lautakunta<br>21.11.2024 &sect; 104<br>IIS/562/10.02.02.00/2020</p></header><h1>&sect; 104 Lausunto Vuorim&auml;en tuulivoimaosayleiskaavaehdotuksesta, Iisalmi</h1><p>Yl&auml;-Savon ymp&auml;rist&ouml;lautakunta 21.11.2024 </p><h2>Ymp&auml;rist&ouml;johtajan päätösehdotus</h2><p>Ylä-Savon ympäristölautakunta toteaa, että Vuorimäen tuulivoima-alue ja Pielaveden puolella sijaitseva Löytänän tuulivoima-alue muodostavat käytännössä yhden tuulivoimakokonaisuuden, joten on hyvä, että Vuorimäen osayleiskaavan ehdotuksessa on päädytty esittämään 17 voimalan aluetta eikä vaihtoehtona ollutta 24 voimalan aluetta. Vuorimäen ja Löytänän tuulivoimarakentaminen yhdessä vaikuttavat merkittävästi alueen maisemaan ja maankäyttöön. 17 voimalan sijoittaminen Vuorimäen alueelle mahdollistaa myös Iisalmen kaupungin edellyttämän kahden kilometrin etäisyyden säilyttämisen lähimpiin asuntoihin.<br /><br />Kaavaehdotuksen yleismääräysten mukaan tuulivoimaloiden rungon tulee olla lieriörakenteinen ja värityksen tulee olla yhtenäinen ja vaalea, kuitenkin varustettuna ilmailuviranomaisen määräysten mukaisin merkinnöin. Ylä-Savon ympäristölautakunta toteaa, että tutkimuksin on osoitettu, että rungon tumma väritys puiden latvuskorkeuteen saakka vähentää lintujen törmäysriskiä voimaloihin. Luontoselvitysten mukaan Vuorimäen alueella on melko hyvä kanalintukanta, mutta kanalintujen tiedetään välttävän tuulivoima-alueita ja olevan alttiita törmäyksille voimaloiden runkoihin. Tästä syystä voimaloiden runkoja ei pitäisi kaavan yleismääräyksellä määrätä yhtenäiseksi ja vaaleaksi.<br /><br />Yleismääräyksissä on huomioitu purkuluvan hakeminen rakennusvalvontaviranomaiselta ja se, että mikäli toteutettava voimala eroaa malliltaan tai mittasuhteiltaan kaavassa tutkitusta voimalatyypistä, tulee melu- ja välkemallinnukset tehdä rakennuslupavaiheessa uudestaan toteutettavaksi valitulla voimalamallilla.<br /><br />Tuulivoimaloiden sijainti on muuttunut kaavaehdotukseen YVA-vaiheen jälkeen. Luonnosvaiheen ja kaavaehdotuksen tuulivoimaloiden sijoituspaikkojen vertailu on hankalaa, kun aineistossa ei ole esitetty yhdistelmäkarttaa, jossa näkyisi voimaloiden sijaintien muutokset.<br /><br />Kaavaselostuksessa liitteenä olevaa melu- ja varjostusmallinnusraporttia ei ole päivitetty, vaikka voimaloiden sijaintia on muutettu ja selostuksen liitteen 16 mukaan on laadittu uudet melu- ja välkemallinnukset. Kaavaselostuksessa olevan taulukon mukaan osalla melumallinnuksen havaintopisteillä meluarvot ovat lähellä 40 dB:n rajaa, eikä voimaloiden siirrolla ole ollut olennaista merkitystä meluarvoihin. Hankkeen jatkototeutukseen Ylä-Savon ympäristölautakunta esittää, että myönnettävissä rakennusluvissa vaadittaisiin voimaloiden melutasojen tarkistusmittaukset ainakin laskentapisteissä/kohteissa, joissa mallinnuksessa todettiin korkeimmat melutasot. Kaavaselostuksessa olevan taulukon mukaan 8 h/a varjostusalueelle ei sijoitu asuin- tai lomarakennuksia, joten voimaloiden siirrolla on ollut positiivinen vaikutus välkkeen osalta. Varjostusta ilmenee kuitenkin enimmillään 7 h 13 min vuodessa hankealueen lounaispuolella sijaitsevan asuinrakennuksen alueella. Mahdolliset melu- ja välkehaitat tulee estää ennakkoon, eikä vasta voimaloiden rakentamisen jälkeen voimaloiden toimintaa rajoittamalla. Ylä-Savon ympäristölautakunta muistuttaa, että mikäli voimaloiden melua tai välke aiheuttaa naapuruussuhdelain mukaista kohtuutonta haittaa naapurustossa, voidaan yksittäiset voimalat vaatia luvitettavaksi ympäristönsuojelulain nojalla.<br /><br />Kaavaselostuksessa ei ole esitetty, mistä rakentamisessa tarvittavat kiviainekset on tarkoitus ottaa. Uusien maa-ainesten ottoalueiden tai ylijäämämaiden läjitysalueiden perustamiseen tulee hakea tarvittavat luvat Ylä-Savon ympäristölautakunnalta. Mikäli betoniasema on kaava-alueella yli kaksi kuukautta, tulee toiminta rekisteröidä.<br /><br />Muilta osin osayleiskaavaehdotuksesta ei ole huomautettavaa.</p><h2>Päätös</h2><p>Heikki Repo ilmoitti olevansa esteellinen asian käsittelyyn ja päätöksentekoon intressijääviyden perusteella ja poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi klo 13.13 - 13.32 .<br /><br />Ympäristöjohtajan päätösehdotus hyväksyttiin.<br /><br /><br /><br /> </p><h2>Valmistelu</h2><p>Ymp&auml;rist&ouml;johtaja Martti Veteli, p. 040 027 1193<br />Ymp&auml;rist&ouml;nsuojelutarkastaja Tiina Hujanen, p. 040 017 3345</p><p>Iisalmen kaupunginhallitus pyytää Ylä-Savon ympäristölautakunnan lausuntoa Vuorimäen tuulivoimaosayleiskaavan ehdotuksesta. Asianumero on IIS/562/10.02.02.00/2020. Osayleiskaavaehdotus pidetään nähtävillä 11.11-10.12.2024 klo 8.00-15.30 Iisalmen kaupungintalolla, Pohjolankatu 14 (2. krs) sekä www.iisalmi.fi/vuorimäki.<br /><br />ABO Energy Suomi Oy suunnittelee tuulivoimapuistoa Iisalmen Vuorimäen alueelle kaupungin länsiosaan Pielaveden ja Kiuruveden rajalle. Kaava-alue muodostuu hankealueesta, jonka pinta-ala on noin 2170 ha. Hankealueelle suunnitellaan 17 voimalan rakentamista, joiden yksikköteho on 6-10 MW ja kokonaiskorkeus maksimissaan 300 metriä. Kaavaehdotuksessa tuulivoimaloiden määräksi on valittu pienempi voimalamäärä eli 17 voimalaa. Pienemmän voimalamäärän ympäristövaikutukset ovat pienimmät. Voimaloiden paikkoja on lisäksi hiukan siirretty, jotta Iisalmen yleiskaavan (kv 18.3.2024) linjausta vähintään 2 km etäisyydestä asutukseen ei ylitetä. Tuulivoimalle annettuja melun ohjearvoja eikä välkkeen 8 tunnin vuosimäärää, jota käytetään yleisesti raja-arvona, ei ylitetä. Kaavaehdotuksessa on huomioitu sähkönsiirtoreitin jatkosuunnittelun ratkaisut ja toinen vaihtoehtoisista reiteistä on poistettu kaavaratkaisuista. Lisäksi kaavaehdotukseen on lisätty energiahuollon alue sähköasemaa varten. Kaavamääräyksiä on tarkennettu ja muokattu luonnokseen verrattuna.<br /><br />Suunnittelun tavoitteena on mahdollistaa tuulivoimapuiston rakentaminen huomioiden alueen luonnon erityispiirteet sekä lieventäen rakentamisen mahdolliset kielteiset vaikutukset ympäristölle. Voimaloiden lisäksi tuulivoimapuisto koostuu sisäisestä tieverkostosta, maakaapeleista sekä sähköasemasta. Suunnittelun yhteydessä huomioidaan myös muita prosessin aikana esille tulevia suunnittelualueen maankäyttötavoitteita sekä suunnittelutavoitteita.<br /><br />Osayleiskaava laaditaan siten, että siihen perustuen on mahdollista hakea rakennuslupaa tuulivoimaloille MRL 77a § mukaisesti. Osayleiskaava laaditaan oikeusvaikutteisena ja sen hyväksyy Iisalmen kaupunginvaltuusto.<br /><br />Ylä-Savon ympäristölautakunta on antanut kaavaluonnoksesta ja YVA:sta lausuntonsa 24.1.2024.</p><h2>Muutoksenhaku</h2><p>1A. Päätöksestä ei saa tehdä valitusta tai oikaisuvaatimusta, koska päätös koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa, kuntalaki 136 §.</p><h2>Otto-oikeus</h2><p>Ei otto-oikeutta.</p><h2>Toimenpiteet, otteet</h2><p>Kaupunginhallitus, Iisalmen kaupunki kirjaamo</p><div><a href="javascript:history.go(-1);" class="paluu">&laquo; Palaa edelliselle sivulle</a></div></main></body></html>