<html lang="fi"><head><title>Jätetaksa 1.1.2025</title><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/ktweb/css/valmu.css" /></head><body><main><header><div class="logoteksti" >IISALMEN KAUPUNKI</div><p>Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltolautakunta<br>26.11.2024 &sect; 34<br>IIS/825/02.05.00.00/2017</p></header><h1>&sect; 34 J&auml;tetaksa 1.1.2025</h1><p>Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltolautakunta 26.11.2024 </p><h2>Vs. j&auml;tehuoltop&auml;&auml;llik&ouml;n päätösehdotus</h2><p>Jätehuoltolautakunta hyväksyy liitteen mukaisen jätetaksan jätelain 79 §:n nojalla. Jätetaksa astuu voimaan 1.1.2025 kuntalain 143 §:n mukaisesti, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Jätetaksa on voimassa toistaiseksi. Tämä taksa kumoaa voimaantullessaan edellisen jätetaksapäätöksen.<br /><br />Jätetaksa annetaan yleisesti tiedoksi pitämällä se nähtävillä kuntien ilmoitustaululla 27.11.2024-3.1.2025 sekä kuuluttamalla asiasta paikallislehdissä. Jätehuoltolautakunnan verkkosivuilla taksa on saatavilla myös nähtävillä oloajan jälkeen.</p><h2>Päätös</h2><p>Hyväksyttiin.</p><h2>Valmistelu</h2><p>vs. j&auml;tehuoltop&auml;&auml;llikk&ouml; Daniela Aivanen, p. 040 661 7282</p><p>Taksaluonnos on ollut nähtävillä kuntien yleisessä tietoverkossa 25.9.2024-4.11.2024 välisenä aikana ja kuntalaisille on varattu hallintolain mukainen mahdollisuus mielipiteen antamiselle. Taksaluonnoksesta kuulutettiin paikallislehdissä, kuntien ilmoitustauluilla sekä jätehuoltolautakunnan verkkosivuilla. Toimialueen kunnille lähetettiin lausuntopyynnöt.<br /><br />Lausunnon jätetaksasta jättivät<br /><ul><li>Iisalmen kaupunki, kaupunginhallitus</li><li>Sonkajärven kunta, kunnanhallitus</li><li>Vieremän kunta, kunnanhallitus</li><li>Kiuruveden kaupunki, kaupunginhallitus</li><li>Lapinlahden kunta, kunnanhallitus</li><li>Keiteleen kunta, kunnanhallitus</li><li>Pielaveden kunta, Ympäristön ja asumisen lautakunta</li></ul><br />Lausunnoissa ei esitetty tehtäväksi taksaan muutoksia, mutta huomautettiin että jätetaksaan esitetyt korotukset ovat huomattavan korkeita etenkin kertakorotuksina. Vieremän kunnanhallituksen lausunnossa painotettin korotusten olevan erittäin merkittäviä yksityistalouksille ja yrityksille. Hintojen nousun arveltiin voivan vaikuttaa negatiivisesti jätteiden kierrätykseen ja johtaa ympäristöhaittoihin jätteiden polton tai maastoon hylkäämisen muodossa. Lausunnoissa huomautettiin, että nousevia kustannuksia tulisi pyrkiä hillitsemään ja toisaalta jäteyhtiön tulee huolehtia taloudestaan ja vakavaraisuudestaan tarvittaessa hintoja nostamalla. Iisalmen kaupunginhallitus velvoitti Ylä-Savon Jätehuolto Oy:n käynnistämään selvityksen yhtiön tulevaisuuden toimintavaihtoehdoista.<br /><br />Jätetaksa esitetään hyväksyttäväksi 24.9.2024 jätehuoltolautakunnan kokouksessa esitellyn luonnoksen mukaisena, mutta seuraavin korjauksin/lisäyksin:<br /><ul><li>Luonnokseen on korjattu nykyisen voimassa olevan jätetaksan arvonlisävero (25,5 %), joka oli aiemmassa luonnosversiossa 24 %.</li><li>Lisätty pakkaus- ja biojätteiden syväkeräysastioiden tyhjennyshinnat sekä syväkeräysastioiden hukkanoutomaksu.</li><li>Jäteastiakohtaiset biojätemaksut on jaoteltu kahteen taulukkoon tyhjennysalueen perusteella.</li><li>Muutettu lisäpalvelumaksujen jätehuoltomääräyksistä poikkeavien keräysjärjestelyiden sekä hukkanoutomaksun yksiköiden määritelmiä muotoon ¬ /tyhjennyskerta.</li></ul></p><h2>Vaikutusarviointi</h2><p>Päätös toteuttaa strategian tavoitetta Ihana Iisalmi. Huolehdimme kaupungin siisteydestä ja kannustamme myös kuntalaisia huolehtimaan ympäristöstään. Jätetaksan laatimisen taustalla on kuntaomisteisen yrityksen toiminnan ja talouden turvaaminen. Jätetaksassa esitetyt korotukset vaikuttavat asumisen kustannuksiin nostavasti. Jätehuollon osuus asumisen kokonaiskustannuksista on verrattain pieni, joten asumisen kokonaiskustannukset huomioon ottaen korottava vaikutus jää kohtuulliseksi.</p><h2>Muutoksenhaku</h2><p>3. Kunnallisvalitus</p><h2>Otto-oikeus</h2><p>Ei otto-oikeutta.</p><h2>Toimenpiteet, otteet</h2><p>Ilmoitukset paikallislehtiin<br />Iisalmen kaupungin kirjaamo / ilmoitustaulu<br />Toiminta-alueen kuntien kirjaamot<br />Ylä-Savon jätehuolto Oy</p><h2>Liitteet</h2>J&auml;tetaksa 1.1.2025, luonnos (muokattu 11/2024)<br />J&auml;tetaksa 1.1.2025, hyv&auml;ksytty 26.11.2024<h2>Oheisaineisto</h2>Yhteenveto j&auml;tetaksaluonnoksesta 2025 annetuista lausunnoista ja vs. j&auml;tehuoltop&auml;&auml;llik&ouml;n vastineet<br />Ote: Sonkaj&auml;rven kunnanhallitus 28.10.2024 &sect; 187 Lausunto j&auml;tetaksan 1.1.2025 luonnoksesta<br />Ote: Keiteleen kunnanhallitus 28.10.2024 &sect; 166 Lausunto / J&auml;tetaksaluonnos<br />Ote: Kaupunginhallitus 28.10.2024 &sect; 226 Lausunto j&auml;tetaksan 2025 luonnoksesta<br />Ote: Vierem&auml;n kunnanhallitus 28.10.2024 &sect; 196 Lausunto Yl&auml;-Savon alueen j&auml;tetaksaluonnoksesta 2025<br />Ote: Pielaveden ymp&auml;rist&ouml;n ja asumisen lautakunta 22.10.2024 &sect; 181 Lausunto Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltolautakunnan j&auml;tetaksaluonnoksesta 2025<br />Ote: Kiuruveden kaupunginhallitus 21.10.2024 &sect; 181 Lausunto j&auml;tetaksaluonnoksesta 2025<br />Ote: Lapinlahden kunnanhallitus 21.10.2024 &sect; 181 Lausunto Yl&auml;-Savon j&auml;tehuollon j&auml;tetaksat<p>Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltolautakunta 24.9.2024 § 25</p> <h2>Vs. j&auml;tehuoltop&auml;&auml;llik&ouml;n päätösehdotus</h2><p>Ylä-Savon jätehuoltolautakunta asettaa luonnoksen jätetaksasta yleisesti nähtäville. Jätetaksaluonnos sekä kuulutus asian vireillä olosta ja vaikutusmahdollisuuksista pidetään nähtävillä kuntien virallisilla ilmoituskanavilla ja jätehuoltolautakunnan verkkosivuilla 25.9.2024-4.11.2024.<br /><br />Asiasta ilmoitetaan lisäksi kuulutuksella, joka julkaistaan kuntien paikallislehdissä. Jätehuoltolautakunta varaa kuntalaisille ja niille, joiden oloihin päätöksenteolla on huomattava vaikutus, mahdollisuuden esittää mielipiteensä asiasta hallintolain 41 §:n mukaisesti 4.11.2024 klo 15:00 mennessä sekä pyytää toiminta-alueensa kunnilta lausuntoa jätetaksaluonnoksesta 4.11.2024 klo 15:00 mennessä.<br /><br />Nähtävillä olon ja kuulemisen jälkeen jätetaksaan tehdään tarvittaessa muutoksia ja se tuodaan Ylä-Savon jätehuoltolautakunnalle päätettäväksi.</p> <h2>Päätös</h2><p>Hyväksyttiin.<br /><br />Ylä-Savon Jätehuolto Oy:n toimitusjohtaja Risto Kauhanen oli asiantuntijana kokouksessa.</p> <h2>Valmistelu</h2><p>vs. j&auml;tehuoltop&auml;&auml;llikk&ouml; Daniela Aivanen, p. 040 661 7282</p><p>Jätelain 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätelain 79 §:n mukaan jätemaksun perusteista määrätään tarkemmin jätehuoltolautakunnan hyväksymässä jätetaksassa. Jätelain 81 §:n mukaan jätehuoltoviranomainen määrää jätemaksun kunnan hyväksymän taksan mukaisesti.<br /><br />Jätemaksulla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu jätehuollon toteuttamisesta esimerkiksi jätteiden keräys, kuljetus, käsittely, hyötykäyttö, neuvontatyö ja jätehuollon kehittäminen sekä lakisääteisten viranomaistehtävien hoitaminen.<br /><br />Laskelmat eri jätehuoltopalvelujen kustannuksista on tehty kunnallisessa jäteyhtiössä. Laskelmat perustuvat sekä yhtiön itse toteuttamien että sen kilpailuttamien palvelujen kustannuksiin. Taksa on valmisteltu näiden laskelmien pohjalta jätehuoltolautakunnan viranhaltijan toimesta. Valmistelussa on tehty tiivistä yhteistyötä viranhaltijan ja jäteyhtiön yhteyshenkilöiden kesken.<br /><br />Jätetaksan valmistelussa on hyödynnetty Suomen Kuntaliiton ohjeistusta jätetaksan laadintaan. Jätetaksan määrittämisessä noudatetaan näin valtakunnallisesti linjattua lain tulkintaa sekä taksarakennetta, kuitenkin paikalliset ja alueelliset erityispiirteet ja jätehuollon kustannusrakenteet huomioon ottaen.<br /><br />Ylä-Savon jätehuoltolautakunta on hyväksynyt voimassa olevan jätetaksan 30.11.2023 ja se on astunut voiman 1.1.2024.<br /><br /><strong>Muutokset vuoden 2024 jätetaksaan</strong><br /><br />Uuteen jätetaksaan ehdotetaan korotuksia 1.1.2025 alkaen eräiden jätelajien vastaanottomaksujen osalta. Jätetaksan nostaminen on perusteltua yleisen hintatason nousun sekä valvonta- ja lupaviranomaisten asettamien lisääntyneiden velvoitteiden aiheuttamien kustannusten takia.<br /><em><br />Yhdyskunta-, rakennus- ja yritystoiminnan jäte</em><br />Yhdyskunta-, rakennus- ja yritystoiminnanjätteen vastaanottohintoihin esitetään noin 27,3 %:n korotusta 1.1.2025 alkaen. Korotuksen myötä jätejakeiden vastaanottohinta nousee hinnasta 220,00 ¬ /tn hintaan 280,00 ¬ /tn (alv. 0%).<br /><br />Yhdyskuntajätteen vastaanottohinnan korotuksen myötä sekajäteastian tyhjennyksen astiakohtainen tilavuuteen perustuva jätemaksu nousee vastaavasti noin 27,3 %. Jätelajin vastaanottohintaan, astiakokoon, tilavuuspainoon ja täyttöasteeseen perustuva jätemaksu nousee jäteastian koosta (120-660 litraa) riippuen noin 1,13-4,67 euroa/tyhjennys (alv. 25,5 %).<br /><em><br />Biojäte</em><br />Biojätteen vastaanottohintaan esitetään 20 %:n korotusta 1.1.2025 alkaen. Korotuksen myötä biojätteen vastaanottohinta nousee hinnasta 100,00 ¬ /tn hintaan 120,00 ¬ /tn (alv. 0%). Biojätteelle lisätään aluekohtainen maksu irtojätteelle, joka on kaksinkertainen biojätteen tavalliseen tyhjennyshintaan verrattuna.<br /><br /><em>Pakkausjätteet ja pienmetalli</em><br />Pakkausjätteelle eli kartonki-, muovi- ja lasipakkauksille sekä pienmetallille esitetään 9,3 %:n korotusta kustannusindeksiin perustuen 1.1.2025 alkaen. Asuinkiinteistöjen tyhjennyshintaan vaikuttaa pakkausten tuottajayhteisöjen pakkausmateriaaleittain maksamat korvaukset, jotka on huomioitu täysimääräisesti jätemaksuissa. Koska pakkausten tuottajayhteisöjen korvaukset kohdistetaan ainoastaan asuinkiinteistöille, muille jätelain 32 §, 32 a § ja 33 §:n soveltamisalan piiriin kuuluville kiinteistöille on taksassa erillinen tyhjennyshinta.<br /><br /><em>Muut vastaanotettavat jätejakeet<br /></em>Luonnoksessa esitetään lisäksi kasvaneisiin kustannuksiia perustuvia korotuksia myös muiden vastaanotettavien jätejakeiden ja yritysten vaarallisen jätteen vastaanottohintoihin lukuun ottamatta alle 90 mm betoni- ja tiilijätettä, styroxia, yritysten haravointijätettä ja asbestijätettä.<br /><br /><em>Muut muutokset vuoden 2024 taksaan<br /></em>Lisäpalvelumaksuihin on tehty kustannusindeksiin perustuvia korotuksia. Pienkuormamaksun hintaa korotetaan 18,6-25,8 % pienkuorman koosta riippuen.<br /><br />Termistöä on yhtenäistetty toimialueiden kesken, minkä takia joitakin jätenimikkeitä on muutettu.<br /><br />Taksaa voidaan muuttaa jätteenpolton päästömaksun osalta ilman jätehuoltolautakunnan erillistä päätöstä.</p> <h2>Vaikutusarviointi</h2><p>Päätös toteuttaa strategian tavoitetta Ihana Iisalmi. Huolehdimme kaupungin siisteydestä ja kannustamme myös kuntalaisia huolehtimaan ympäristöstään. Jätetaksan laatimisen taustalla on kuntaomisteisen yrityksen toiminnan ja talouden turvaaminen. Jätetaksassa esitetyt korotukset vaikuttavat asumisen kustannuksiin nostavasti. Jätehuollon osuus asumisen kokonaiskustannuksista on verrattain pieni, joten asumisen kokonaiskustannukset huomioon ottaen korottava vaikutus jää kohtuulliseksi.</p> <h2>Muutoksenhaku</h2><p>1A. Päätöksestä ei saa tehdä valitusta tai oikaisuvaatimusta, koska päätös koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa, kuntalaki 136 §.</p> <h2>Otto-oikeus</h2><p>Ei otto-oikeutta.<p/> <h2>Toimenpiteet, otteet</h2><p>Lausuntopyyntö jäsenkunnille<br />Ilmoitukset paikallislehtiin<br />Iisalmen kaupungin kirjaamo/ilmoitustaulu<br />Toiminta-alueen kuntien kirjaamot</p> <h2>Liitteet</h2>J&auml;tetaksa 1.1.2025, luonnos <h2>Oheisaineisto</h2><div><a href="javascript:history.go(-1);" class="paluu">&laquo; Palaa edelliselle sivulle</a></div></main></body></html>