<html lang="fi"><head><title>Yöaikaisen liikenteen rajoittaminen ydinkeskustassa</title><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/ktweb/css/valmu.css" /></head><body><main><header><div class="logoteksti" >IISALMEN KAUPUNKI</div><p>Tekninen lautakunta<br>18.12.2024 &sect; 140<br>IIS/666/10.03.01.01/2023</p></header><h1>&sect; 140 Y&ouml;aikaisen liikenteen rajoittaminen ydinkeskustassa</h1><p>Tekninen lautakunta 18.12.2024 </p><h2>Toimialajohtajan päätösehdotus</h2><p>Tekninen lautakunta päättää, että yöaikaisen liikenteen aiheuttaman häiriön vähentämiseksi toteutetaan ensi kesänä viestintäkampanja, jossa asetetaan informatiivisia kylttejä Savonkadulle, Kauppakadulle ja Louhenkadulle.</p><h2>Päätös</h2><p>Hyväksyttiin.<br /><br />Kaupungininsinööri Jyrki Könttä oli asiantuntijana kokouksessa.<br /><br />Jukka Ryhänen poistui tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 16.50.</p><h2>Valmistelu</h2><p>kaupungininsin&ouml;&ouml;ri Jyrki K&ouml;ntt&auml;, p. 040 588 9022</p><p>Iisalmen kaupunki toteutti teknisen lautakunnan päätöksellä Iisalmen ydinkeskustan liikennerajoituskokeilun kesällä 2024. Kokeilu oli voimassa 14.6.-12.8.2024 perjantaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin klo 23-06. Kokeilun aikana moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla ajo kiellettiin liikennemerkein Savonkadulla (väli Riistakatu-Pohjolankatu molempiin suuntiin), Louhenkadulla (väli Kauppakatu-Savonkatu) ja Kauppakadulla (väli Riistakatu-Louhenkatu idän suuntaan). Alueen liikennerajoitus ei koskenut takseja eikä tonteille ajoa.<br /><br />Tekninen ja ympäristötoimiala on kerännyt palautetta toteutetun kokeilun vaikutuksista liikennekäyttäytymiseen ja ympäristöön pyytämällä lausuntoja osallisilta ja tekemällä kyselyn vaikutusalueen taloyhtiöille.<br /><br />Kyselyyn vastasi seitsemän taloyhtiötä. Suurimmassa osassa vastauksista kerrottiin, että liikennekokeilulla ei ollut vaikutusta taloyhtiön rauhallisuuteen. Normaalin kortteliajolenkin varrelta palautteissa oli myös mainintoja jonkin verran vähemmästä häiriöstä. Päiviönkadun varrelta tuli selkeä kannanotto liikenteen aiheuttamasta merkittävästä häiriön lisääntymisestä ja liikennemäärän kasvusta. Teknisen ja ympäristötoimialan oman näkemyksen mukaan yöaikaista liikennettä siirtyi kokeilun aikana mm. Riistakadulle ja Päiviönkadulle.<br /><br />Original Sokos Hotel Koljonvirran lausunnossa todetaan, että yöajokieltoa ei noudatettu tai viranomaisten toimesta sitä ei valvottu kokeilun aikana. Hotellimajoittujien meluhaittaan liittyvät reklamaatiot jatkuivat ennallaan ja jopa pahenivat kokeilun aikana. Hotelli suosittelee kokeilun jatkamista niin, että alkuun yöajokieltoa valvottaisiin aktiivisesti. Kadulla aiheutuvaa melua esiintyy myös arkisin, joten hotelli esittää kokeilun laajentamista myös arkiöille.<br /><br />Itä-Suomen poliisilaitoksen lausunnossa todetaan, että yöajokieltoa valvottiin muun toiminnan ohella. Yhdelle partiolle valvonta on kuitenkin vaikeaa useilla eri katuosuuksilla samanaikaisesti. Tehokas valvonta olisi edellyttänyt mm. useampaa partiota, mutta sellaiseen resurssiin ei ollut mahdollisuutta. Poliisin mukaan kokeiluun ei liittynyt isompia ongelmia ja rajoitusaikaan kadut näyttivät pääasiassa tyhjiltä eikä liikennettä ollut. Poliisi ei tehnyt havaintoja liikenteen siirtymisestä muualle, mutta kortteliajolenkin pohjoispäässä Kilpivirrantien varrella olevalle tontille kokoonnuttiin jonkin verran enemmän.<br /><br />Poliisin mielestä liikenne rajoitetuilla katuosuuksilla on jo vuosia ollut hiipumassa ja häiriön merkitys on pienempi kuin aikaisempina vuosina. Poliisi ei usko liikennerajoituksen vaikuttaneen juurikaan keskustan liikennehäiriön määrään. Kaupunkien keskustoissa on aina elämää ja se on tiettyyn rajaan saakka hyväksyttävä. Itä-Suomen poliisilaitos ei suosita liikennerajoituskokeilun jatkamista tai pysyttämistä edellä mainituista syistä.<br /><br />Tekninen ja ympäristötoimiala on arvioinut saadun palautteen perusteella, että yöaikaisen liikenteen aiheuttamaan häiriöön on syytä vaikuttaa jatkossa viestinnän keinoin. Kadut ja ympäristö vastuualue on alustavasti keskustellut elinvoimapalveluiden kanssa viestintäkampanjasta, jossa häiriöihin pyritään vaikuttamaan mm. informatiivisin kyltein Savonkadulla, Kauppakadulla ja Louhenkadulla.</p><h2>Vaikutusarviointi</h2><p>2. Ihana Iisalmi<br /><ul><li>rakennamme toimivaa, viihtyisää ja turvallista kaupunkiympäristöä eri käyttäjäryhmien tarpeet huomioiden</li></ul>Päätös on lyhytvaikutteinen ja edistää ihmisten terveyttä ja hyvinvointia. Ei yritysvaikutuksia, lapsivaikutuksia eikä ilmastovaikutuksia.<br /></p><h2>Muutoksenhaku</h2><p>2. Oikaisuvaatimus</p><h2>Otto-oikeus</h2><p>Kaupunginhallitus</p><h2>Toimenpiteet, otteet</h2><p>Itä-Suomen poliisilaitos<br />Original Sokos Hotel Koljonvirta<br />markkinointi- ja viestintäsuunnittelija<br />kaupungininsinööri<br />katumestari<br />kuntatekniikan valmistelija<br /></p><h2>Oheisaineisto</h2>Hotelli Koljonvirran lausunto ydinkeskustan liikennerajoituskokeilu kes&auml;ll&auml; 2024, ei verkkojulkinen<br />It&auml;-Suomen Poliisilaitoksen lausunto ydinkeskustan liikennerajoituskokeilusta kes&auml;ll&auml; 2024, ei verkkojulkinen<div><a href="javascript:history.go(-1);" class="paluu">&laquo; Palaa edelliselle sivulle</a></div></main></body></html>