<html lang="fi"><head><title>Luonnos jätetaksaksi 1.4.2025 alkaen</title><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/ktweb/css/valmu.css" /></head><body><main><header><div class="logoteksti" >IISALMEN KAUPUNKI</div><p>Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltolautakunta<br>6.2.2025 &sect; 3<br>IIS/825/02.05.00.00/2017</p></header><h1>&sect; 3 Luonnos j&auml;tetaksaksi 1.4.2025 alkaen</h1><p>Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltolautakunta 6.2.2025 </p><h2>J&auml;tehuoltop&auml;&auml;llik&ouml;n päätösehdotus</h2><p>Ylä-Savon jätehuoltolautakunta asettaa luonnoksen jätetaksasta yleisesti nähtäville.<br /><br />Jätehuoltolautakunta varaa kuntalaisille ja niille, joiden oloihin päätöksenteolla on huomattava vaikutus, mahdollisuuden esittää mielipiteensä taksaluonnoksesta. Lisäksi jätehuoltolautakunta varaa alueen toimialueen kunnille tilaisuuden lausunnon antamiseen asiasta. <br /><br />Jätetaksaluonnos sekä kuulutus asian vireillä olosta ja vaikuttamismahdollisuuksista pidetään nähtävillä jätehuoltolautakunnan verkkosivuilla 7.2.-11.3.2025. Tieto kuulutuksesta lähetetään lisäksi sähköisesti kaikkiin jätehuoltolautakunnan toimialueen kuntiin, jotta kunnat voivat julkaista ne omilla verkkosivuillaan. Asiasta ilmoitetaan kuulutuksella, joka julkaistaan kuntien ilmoituslehdissä.<br /><br />Nähtävillä olon ja kuulemisen jälkeen jätetaksaan tehdään tarvittaessa muutoksia ja se tuodaan Ylä-Savon jätehuoltolautakunnalle päätettäväksi.</p><h2>Päätös</h2><p>Hyväksyttiin.</p><h2>Valmistelu</h2><p>J&auml;tehuoltop&auml;&auml;llikk&ouml; Piia-Reetta Kiljunen, p. 040 661 7282</p><p>Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätelain 79 §:n mukaan jätemaksun perusteista määrätään tarkemmin jätehuoltolautakunnan hyväksymässä jätetaksassa. Jätelain 81 §:n mukaan jätehuoltoviranomainen määrää jätemaksun kunnan hyväksymän taksan mukaisesti.<br /><br />Jätemaksulla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu jätehuollon toteuttamisesta esimerkiksi jätteiden keräys, kuljetus, käsittely, hyötykäyttö, neuvontatyö ja jätehuollon kehittäminen sekä lakisääteisten viranomaistehtävien hoitaminen.<br /><br />Laskelmat eri jätehuoltopalvelujen kustannuksista on tehty kunnallisessa jäteyhtiössä. Laskelmat perustuvat sekä yhtiön itse toteuttamien että sen kilpailuttamien palvelujen kustannuksiin. Taksa on valmisteltu näiden laskelmien pohjalta jätehuoltolautakunnan viranhaltijan toimesta. Valmistelussa on tehty tiivistä yhteistyötä viranhaltijan ja jäteyhtiön yhteyshenkilöiden kesken.<br /><br />Ylä-Savon jätehuoltolautakunta on hyväksynyt voimassa olevan jätetaksan 26.11.2024 ja se on astunut voiman 1.1.2025.<br /><br /><strong>Muutokset aiemmin hyväksyttyyn jätetaksaan<br /></strong>1.1.2025 voimaan astuneessa jätetaksassa määriteltyihin maksuihin ei ole tulossa muutoksia.<br /><br />Ylä-Savon jätehuoltolautakunnan päätöksen 5.6.2024 § 21 mukaisesti kunnan järjestämä jätteenkuljetus sekajätteelle alkaa Pielaveden kunnan alueella 1.4.2025. Uutena jätetaksaan on määritelty Pielaveden kunnan alueelle kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen jäteastiakohtaiset jätemaksut sekajätteelle sekä aluekeräyspisteiden käyttömaksu. Jätetaksaan on myös määritelty maksut lisäpalveluista astian sisäpintojen pesulle ja jäteastian toimitukselle/vaihdolle/noudolle. Lisäksi taksan rakennetta on selkeytetty.<br /><br /><em>Sekajäte kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa</em> <br />Kunnan järjestämässä sekajätteen jätteenkuljetuksessa jäteyhtiö on kilpailuttanut kuljetukset. Sekajäteastian tyhjennysmaksu koostuu jätteiden kuljetus- ja käsittelyosuudesta. Sekajäteastian tyhjennysmaksuun sisältyy myös jäteastian toimitus kiinteistölle. Lisäksi tyhjennysmaksussa on huomioitu jäteyhtiön asiakaspalvelun ja kuljetuslogistiikan kuluja. <br /><br /><em>Aluekeräyspisteet</em><br />Aluekeräyspisteet ovat Ylä-Savon Jätehuolto Oy:n ylläpitämiä sekajätteen keräyspisteitä, joita voivat käyttää vain käyttömaksun maksaneet asuin- ja vapaa-ajan kiinteistöt. Maksulla katetaan keräyspisteiden perustamisesta ja ylläpidosta sekä jätteiden kuljetuksesta ja käsittelystä aiheutuvat kustannukset. Aluekeräyspistemaksu on asuin- ja lomahuoneistokohtainen. Aluekeräysmaksu määräytyy rakennuksen käyttötarkoituksen mukaan. Vakituisille asunnoille on käytössä yksi maksuluokka sekajätteen aluekeräyspisteen ympärivuotisesta käytöstä ja vapaa-ajan kiinteistöille kaksi maksuluokkaa kiinteistön käyttöajan mukaan. Vain kesäaikaan käytettävillä vapaa-ajan asunnoilla on aluekeräyspistemaksu pienempi kuin ympärivuotisesti käytettävillä vapaa-ajan asunnoilla. Maksuluokilla pyritään huomioimaan syntyvä jätemäärä ja kuormitus aluekeräykseen. Aluekeräyspistemaksuille on taksaan laadittu oma pykälä.<br /><br /><em>Maksut lisäpalveluista<br /></em>Jätetaksaan on määritelty maksu jäteastioiden pesuille, jotka jäteyhtiö on kilpailuttanut. Jäteastiat pestään pesureitin yhteydessä. Biojäteastiat pestään kahdesti vuodessa ja pakkausjäte- sekä sekajäteastiat kerran vuodessa. Jäteastiapesut sijoittuvat huhti-lokakuulle. <br />Jäteastian toimitus/vaihto/pois nouto maksulla katetaan jäteastian ylimääräisestä toimituksesta, vaihdosta ja pois noudosta aiheutuvia kuluja. Esimerkiksi maksu veloitetaan, jos astia joudutaan vaihtamaan siksi, että sen rikkoutuminen on aiheutunut muusta kuin jäteyhtiön toiminnasta (esimerkiksi painava astia, astiaan kohdistuva ilkivalta tai varastaminen). <br /><em><br />Taksan rakenne<br />4 § Jätemaksun suorittamisvelvollisuus ja velvollisuus ilmoittaa muutoksista<br /></em>Pykälään on täsmennetty kenelle jätemaksu määrätään kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa. Lisäksi on säännelty ilmoitusvelvollisuudesta jätemaksujen määräytymiseen ja laskutukseen vaikuttavista muutoksista. <br /><br />Taksasta on poistettu vanhat pykälät<em> 5 § Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus ja jätemaksu </em>ja<em> 6 § Jätemaksut ja niiden perusteet.</em> Pykälät on korvattu uusilla pykälillä: <em>5 § Jäteastioiden tyhjennysmaksut kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa</em> ja <em>6 § Jäteastioiden tyhjennysmaksut kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa</em>. Vanhojen pykälien säännökset on pääosin sisällytetty uusiin pykäliin. Muutoksella on pyritty selkeyttämään taksassa esitettyjä jätemaksuja ja niiden perusteita. <br /><br />Lisäksi on laadittu uusi<em> 9 § Vastaanottomaksut jätekeskuksella.<br /></em>Uuden pykälän alle on koottu Ylä-Savon jätekeskuksella voimassa olevat jätemaksut.</p><h2>Vaikutusarviointi</h2><p>Jätetaksan laatimisen taustalla on kuntaomisteisen yrityksen toiminnan ja talouden turvaaminen. Päätös toteuttaa strategian tavoitetta Ihana Iisalmi. Huolehdimme kaupungin siisteydestä ja kannustamme myös kuntalaisia huolehtimaan ympäristöstään. Päätös on pitkävaikutteinen ja strategian mukainen.</p><h2>Muutoksenhaku</h2><p>1A. Päätöksestä ei saa tehdä valitusta tai oikaisuvaatimusta, koska päätös koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa, kuntalaki 136 §.</p><h2>Otto-oikeus</h2><p>Ei otto-oikeutta.</p><h2>Toimenpiteet, otteet</h2><p>Lausuntopyyntö jäsenkunnille<br />Ilmoitukset paikallislehtiin<br />Toiminta-alueen kuntien kirjaamot / nähtäville</p><h2>Liitteet</h2>Luonnos j&auml;tetaksaksi 1.4.2025 alkaen<div><a href="javascript:history.go(-1);" class="paluu">&laquo; Palaa edelliselle sivulle</a></div></main></body></html>