<html lang="fi"><head><title>Jätehuoltomääräysten muuttaminen</title><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/ktweb/css/valmu.css" /></head><body><main><header><div class="logoteksti" >IISALMEN KAUPUNKI</div><p>Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltolautakunta<br>27.3.2025 &sect; 10<br>IIS/425/00.01.01.01/2022</p></header><h1>&sect; 10 J&auml;tehuoltom&auml;&auml;r&auml;ysten muuttaminen</h1><p>Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltolautakunta 27.3.2025 </p><h2>J&auml;tehuoltop&auml;&auml;llik&ouml;n päätösehdotus</h2><p>Jätehuoltolautakunta hyväksyy jätelain 91 §:n nojalla päivitetyt jätehuoltomääräykset sekä määräysten yleisen osan ja perustelut liitteiden mukaisesti. Velvoittaviksi jätehuoltomääräyksiksi hyväksytään ainoastaan varsinainen määräysosio.<br /><br />Jätehuoltomääräykset astuvat päivitettyinä voimaan 1.4.2025 kuntalain 143 §:n mukaisesti, vaikka niiden hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Jätehuoltomääräykset ovat voimassa toistaiseksi, kunnes erikseen muuta päätetään. Päivitetyt jätehuoltomääräykset kumoavat voimaantullessaan jätehuoltolautakunnan hyväksymät edelliset jätehuoltomääräykset. <br /><br />Tällä jätehuoltolautakunnan päätöksellä ei muuteta jätehuoltomääräyksiin liittyviä aluerajauksia (taajamien rajaus). Nämä aluerajaukset säilyvät jätehuoltolautakunnan aikaisemman päätöksen mukaisina.<br /><br />Jätehuoltomääräykset annetaan yleisesti tiedoksi jätelain 92 §:n ja kuntalain 108 §:n mukaisesti pitämällä määräykset perusteluineen nähtävillä jätehuoltolautakunnan verkkosivuilla (www.jatehuoltolautakunta.fi) ja kuntien ilmoitustauluilla ajalla 28.3.2025-5.5.2025. Jätehuoltolautakunnan verkkosivuilla määräykset ovat saatavilla myös nähtävilläpitoajan jälkeen. Päivitetyt jätehuoltomääräykset toimitetaan tiedoksi toimialueen kunnille, kuntien ympäristönsuojeluviranomaisille, Pohjois-Savon ELY-keskukselle ja aluehallintovirastolle.</p><h2>Päätös</h2><p>Hyväksyttiin.</p><h2>Valmistelu</h2><p>J&auml;tehuoltop&auml;&auml;llikk&ouml; Piia-Reetta Kiljunen, p. 040 661 7282</p><p>Jätehuoltolautakunta käsitteli päivitettyjen jätehuoltomääräysten luonnoksen kokouksessaan 6.2.2025. Määräysten päivitykset kohdistuvat erityisesti sääntelyyn siitä, miten kiinteistöt voivat liittyä kunnan järjestämään sekajätteiden jätteenkuljetukseen sekä siihen, miten kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen osalta kiinteistöt liitetään jätehuoltoon.<br /><em><br />Kuuleminen jätehuoltomääräyksistä</em><br />Kokouksessa päätettiin asettaa päivitettyjen jätehuoltomääräysten luonnos perustelumuistioineen nähtäville ajalle 7.2.-11.3.2025. Asiassa varattiin vaikutusmahdollisuudet kuntalaisille ja niille, joiden oloihin päätöksenteolla voi olla huomattava vaikutus. Päivitettyjen jätehuoltomääräysten luonnoksesta pyydettiin lausunnot alueen kunnilta, kuntien ympäristönsuojeluviranomaisilta ja Pohjois-Savon ELY-keskukselta. Lausunnonantomahdollisuus varattiin myös kunnalliselle jäteyhtiölle. Mielipiteen esittämismahdollisuudesta tiedotettiin erikseen alueella toimivia jätteenkuljetusyrityksiä sekä alueen omakotiyhdistyksiä ja jätehuoltoviranomaisen tiedossa olevia suurimpia vuokrataloyhtiöitä.<br /><br />Jätehuoltomääräysten luonnoksesta saatiin yhdeksän lausuntoa. Kahdelle kunnalle myönnettiin lisäaikaa lausunnon antamiseen. Osa sidosryhmistä kommentoi lisäksi, ettei anna lausuntoa tai ettei muutoksista ole lausuttavaa. Mielipiteitä ja kannanottoja jätettiin kaksi kappaletta.<br /><br />Lausunnon antoivat seuraavat tahot:<br /><ul><li>Iisalmen kaupunki, kaupunginhallitus</li><li>Ylä-Savon ympäristölautakunta</li><li>Vieremän kunta, kunnanhallitus</li><li>Sonkajärven kunta, kunnanhallitus</li><li>Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus</li><li>Keiteleen kunta, kunnanhallitus</li><li>Kiuruveden kaupunki, kaupunginhallitus</li><li>Lapinlahden kunta, kunnanhallitus</li><li>Pielaveden kunta, ympäristön ja asumisen lautakunta</li></ul><br />MIelipiteen / kannanoton esittivät seuraavat tahot:<br /><ul><li>Erkki Kastari Oy</li><li>Yksityishenkilö, Sonkajärvellä vapaa-ajan kiinteistön omistaja</li></ul><br />Lausunnot ja mielipiteet on koottu liitteenä oleviin yhteenvetoihin, minkä lisäksi ne ovat nähtävänä alkuperäisinä kappaleina jätehuoltolautakunnan kokouksessa. Yhteenvetoon on koottu myös jätehuoltopäällikön vastineet lausuntoihin. <br /><br /><em>Keskeisimmät lausunnoissa esitetyt asiat ja niiden huomioon ottaminen määräyksissä.</em> <br /><br />Jätehuoltomääräyksiin esitettyjä muutoksia on pidetty lausunnoissa yleisesti ottaen perusteltuina. Ylä-Savon ympäristölautakunnan lausunnossa on todettu, että määräyksissä esitetty menettely kiinteistöjen liittämisestä järjestettyyn jätehuoltoon nähdään hyvänä, jotta jätteenkuljetukseen liittymättömät kiinteistöt saadaan aikaisempaa tehokkaammin keräyksen piiriin ilman ympäristönsuojeluviranomaisen raskaita ja hitaita valvonnallisia prosesseja. Myös Pohjois-Savon ELY-keskus on todennut lausunnossaan esitetyn muutoksen helpottavan ympäristönsuojeluviranomaisen hallinnollista taakkaa. Lisäksi Pohjois-Savon ELY-keskus on nostanut lausunnossaan esille ilmastonäkökulmien osalta keskitettyjen aluekeräyspisteiden vähentävän jäteautoilla ajettavia ajomatkoja. <br /><br />Vieremän kunnan lausunnossa on nostettu esille, että taajama-alueen ulkopuolella olevien isompien kohteiden erilliskeräys tulisi mahdollistaa. Jätehuoltomääräyksiin ei ole esitetty erilliskerättävien jätejakeiden keräysalueen laajentamista. Jätehuoltomääräyksissä on mahdollistettu yksityisten jätteenkuljetusyritysten tarjota jätelain 41.3 §:n mukaisia kuljetuspalveluita, niiltä kiinteistöiltä, joilta kunta ei kerää tai kuljeta erilliskerättyjä bio- ja pakkausjätteitä. <br /><br />Lapinlahden kunta on lausunnossaan ehdottanut, että haja-asutusalueella olevien kiinteistöjen sekajäteastian tyhjennysväliä voisi pidentää. Sekajäteastian tyhjennysväleihin ei lausunnon perusteella esitetä muutoksia. Liian pitkät tyhjennysvälit voivat johtaa jätteiden epäasianmukaiseen käsittelyyn, kuten jätteiden polttoon, kun jätteet eivät mahtuisi omaan jäteastiaan. Jäteasetuksen 10 §:n mukaan jäteastia on tyhjennettävä riittävän usein siten, että kertyvä jäte mahtuu astiaan ja astia voidaan aina sulkea eikä jätteestä aiheudu ympäristön likaantumista tai roskaantumista taikka hajua tai muuta hygieenistä haittaa.<br /><br />Erkki Kastari Oy:n esittämässä mielipiteessä on huomautettu, että kuten muissa kunnissa myös Pielaveden kunnassa sekajäteastian pidennetyn tyhjennysvälin hakemus tulisi toimittaa jätehuoltoviranomaiselle ei jäteyhtiölle. Sekajäteastian tyhjennysten pidentämisestä tehdään ilmoitus ei hakemusta, joten ilmoitusmenettely jäteyhtiölle on mahdollinen. Jäteyhtiö pystyy tarkastamaan rekistereistä reaaliajassa biojätteiden kompostointi- tai erilliskeräystiedon ja jäteastian koon, joten he voivat sopia pidemmästä tyhjennysvälistä suoraan asiakkaan kanssa. Tältä osin jätehuoltomääräyksiin ei ole tehty muuta muutosta kuin päivitetty sanamuotoa.<br /><br /><em>Muutokset lausunnoilla olleeseen jätehuoltomääräysten luonnokseen nähden.</em><br /><br />Jätehuoltomääräysten luonnokseen nähden ehdotettuun jätehuoltomääräyksiin esitetään päivitys sääntelyyn 24 § jäteastioiden tyhjennysvälit. Kesä- ja talviajan viikkoihin esitetään muutosta siten että kesäajaksi katsotaan viikot 18-39 ja talviajaksi viikot 40-17. Nykyisin määräyksissä on kesäajaksi merkitty viikot 18-40 ja talviajaksi viikot 41-17. Lisäksi sääntelyyn esitetään lisättävän tieto että kesäajan ja talviajan viikkojen määrittely voi poiketa viikolla, siten kuin viikkojen rytmitys sopii jätteenkuljettajan ajoreitille. Yleisesti kesäajasta puhuttaessa tarkoitetaan toukokuu-syyskuu välistä aikaa. Esitetyillä viikkojen muutoksella myös kesäajalle määritetyt viikot osuvat paremmin touko-syyskuulle.<br /><br />Sääntelyyn esitetään myös muutosta vapaa-ajan kiinteistöjen sekajäteastian tyhjennysväleihin. Nykyisten jätehuoltomääräysten mukaisesti vapaa-ajan kiinteistöjen sekajäteastia on tyhjennettävä vuoden aikana vähintään kaksi kertaa korkeintaan kahdeksan viikon tyhjennysvälin mukaisesti. Kahdeksan viikon tyhjennysvälin edellytyksenä on että biojätteet erilliskerätään tai kompostoidaan kiinteistöllä. Ilman biojätteiden erilliskeräystä tai kompostointia, sekajäteastian tyhjennysväli voi olla korkeintaan kaksi viikkoa. Asiakkaiden toiveiden mukaisesti esitetyllä muutoksella vapaa-ajan kiinteistöjen tyhjennysväli voisi olla neljä viikkoa, kun biojätteitä ei lajitella erikseen sekajätteestä. Vapaa-ajan asuntojen sekajätteen tyhjennysväliin tehtävällä väljennyksellä otetaan huomioon aiempaa paremmin ne taloudet, jotka käyttävät vapaa-ajan asuntoa vähän, jolloin myös syntyvän jätteen määrä on vähäinen. Muiden jätehuoltoviranomaisten alueella on myös ollut pidempään käytössä vapaa-ajan asunnoille pidempi kuin kahden viikon tyhjennysväli ja muilta alueilta on saatu kokemuksia sääntelyn soveltamisesta. Esimerkiksi hajuhaittoja tai roskaantumista ei ole muilla alueilla ilmennyt.</p><h2>Vaikutusarviointi</h2><p>Päätös toteuttaa strategian tavoitteita inspiroiva Iisalmi ja ihana Iisalmi. Osallistamme käyttäjäryhmät ja kolmannen sektorin mukaan palveluiden suunnitteluun ja huolehdimme kaupungin siisteydestä ja kannustamme myös kuntalaisia huolehtimaan ympäristöstään. Päätös on pitkävaikutteinen ja strategian mukainen ja sillä on myönteinen vaikutus ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Päätöksellä on myönteisiä ilmastovaikutuksia sekä erityisiä vaikutuksia yritysten toimintaan.</p><h2>Muutoksenhaku</h2><p>3. Kunnallisvalitus</p><h2>Otto-oikeus</h2><p>Ei otto-oikeutta.</p><h2>Toimenpiteet, otteet</h2><p>Pohjois-Savon ELY-keskus<br />Aluehallintovirasto<br />Ylä-Savon kuntien kirjaamot / päätös nähtäville alueen kuntien tietoverkkoon <br />Ympäristönsuojeluviranomaiset <br />Ylä-Savon jätehuolto Oy</p><h2>Liitteet</h2>Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltom&auml;&auml;r&auml;ykset 1.4.2025 alkaen<br />Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltom&auml;&auml;r&auml;ysten perustelumuistio 1.4.2025 alkaen<h2>Oheisaineisto</h2>J&auml;tehuoltolautakunnan vahvistamat taajamakartta rajaukset<br />Lausunnot j&auml;tehuoltom&auml;&auml;r&auml;ysten muutoksista vastineineen<br />Mielipiteet j&auml;tehuoltom&auml;&auml;r&auml;ysten muutoksista vastineineen<p>Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltolautakunta 6.2.2025 § 2</p> <h2>J&auml;tehuoltop&auml;&auml;llik&ouml;n päätösehdotus</h2><p>Ylä-Savon jätehuoltolautakunta asettaa jätehuoltomääräykset ja perustelumuistion ehdotettuine muutoksineen yleisesti nähtäville. Jätehuoltolautakunta varaa kuntalaisille ja niille, joiden oloihin päätöksenteolla on huomattava vaikutus, mahdollisuuden esittää mielipiteensä asiasta. <br /><br />Jätehuoltomääräysten ja perustelumuistion luonnos sekä kuulutus asian vireillä olosta ja vaikuttamismahdollisuuksista pidetään nähtävillä jätehuoltolautakunnan verkkosivuilla 7.2.-11.3.2025. Tieto kuulutuksesta lähetetään lisäksi sähköisesti kaikkiin jätehuoltolautakunnan toimialueen kuntiin, jotta kunnat voivat julkaista ne omilla verkkosivuillaan. Asiasta ilmoitetaan kuulutuksella, joka julkaistaan kuntien ilmoituslehdissä.<br /><br />Jätehuoltomääräysten luonnoksesta pyydetään lausunnot alueen kunnilta, kuntien ympäristönsuojeluviranomaisilta ja alueen ELY-keskukselta. Lausunnonantomahdollisuus varataan myös kunnalliselle jäteyhtiölle. Mielipiteen esittämismahdollisuudesta tiedotetaan erikseen alueen jätteenkuljetusyrityksiä sekä jätehuoltoviranomaisen tiedossa olevia alueen suurimpia vuokrataloyhtiöitä ja alueen omakotiyhdistyksiä.<br /><br />Nähtävillä olon ja kuulemisen jälkeen jätehuoltomääräyksiin tehdään tarvittaessa lausuntojen ja mielipiteiden pohjalta muutoksia. Tämän jälkeen määräysmuutokset tuodaan jätehuoltolautakunnalle hyväksyttäväksi.</p> <h2>Päätös</h2><p>Hyväksyttiin.</p> <h2>Valmistelu</h2><p>J&auml;tehuoltop&auml;&auml;llikk&ouml; Piia-Reetta Kiljunen, p. 040 661 7282</p><p>Kunnalliset jätehuoltomääräykset ovat jätelain (646/2011) 91 §:n nojalla annettavia sitovia paikallisia määräyksiä. Ne tarkentavat jätelainsäädännön mukaista sääntelyä paikalliset olosuhteet huomioon ottaen. Jätehuoltomääräysten tarkoituksena on varmistaa toimiva jätehuolto, josta ei aiheudu ympäristö- tai terveyshaittoja. Määräyksillä myös edistetään jätelain mukaista jätehuollon etusijajärjestystä. Ylä-Savon jätehuoltolautakunta hyväksyi alueella tällä hetkellä voimassa olevat jätehuoltomääräykset 20.6.2023. Tuolloin jätehuoltomääräysten uudistuksella toimeenpantiin jätelainsäädännön kiristyneet kierrätettävien jätteiden erilliskeräysvelvoitteet ja sovitettiin velvoitteet paikallisiin olosuhteisiin. Myös päivitettiin esim. jäteastioiden tyhjennyksiä, kompostointia sekä saostus- ja umpisäiliölietteiden jätehuoltoa koskevia säännöksiä. Uudistetut määräykset tulivat voimaan 1.7.2023.<br /><br />Tarve jätehuoltomääräysten päivittämiselle perustuu pääasiassa Pielaveden kunnan alueella 1.4.2025 vaihtuvan sekajätteen jätteenkuljetusjärjestelmän tuomiin muutoksiin. Ylä-Savon jätehuoltolautakunnan päätöksen 5.6.2024 § 21 mukaisesti Pielaveden sekajätteen jätteenkuljetuksista vastaa huhtikuusta alkaen kunnallinen jäteyhtiö Ylä-Savon jätehuolto Oy. <br /><br />Jätehuoltomääräyksiin ehdotetaan muutoksia liittyen siihen, miten kiinteistöt voivat liittyä kunnan järjestämään sekajätteiden jätteenkuljetukseen sekä siihen, miten kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen osalta kiinteistöt liitetään jätehuoltoon. Muutoksia sääntelyyn esitetään sekä sekajätettä että kierrätettäviä jätteitä koskien kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen osalta. Kunnan järjestämän sekajätteen jätteenkuljetuksen alueelle mahdollistetaan vapaa-ajan kiinteistöjen, sekä tietyin edellytyksin haja-asutusalueella vakinaisesti asuttujen kiinteistöjen, järjestää sekajätteen jätehuolto aluekeräyspisteellä. Lisäksi tarkennetaan jäteastioita koskevaa sääntelyä. Samalla tehdään pieni muutos kompostointia koskevaan sääntelyyn ja jäteastioiden täyttämistä koskevaan sääntelyyn. Jätehuoltomääräysten perusteluja muutetaan vastaamaan uutta sääntelyä.<br /><br /><em>Liittyminen kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen tai aluekeräyspisteeseen</em><br />Voimassa olevien jätehuoltomääräysten 6 §:n mukaan liittyminen kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen on hoidettava kiinteistökohtaisella jäteastialla tai lähikiinteistöjen yhteisellä kimppajäteastialla. Kunnan järjestämän sekajätteen jätteenkuljetuksen alueella vapaa-ajan kiinteistöille ja tietyin edellytyksin vakituisesti asutuille kiinteistöille säännöksen muutoksella mahdollistetaan aluekeräyspisteen käyttö. <br /><br />Tähän asti ne asuinkiinteistöt, jotka eivät ole järjestäneet kaikkien vaadittavien jätelajien keräystä on tullut liittää jätehuoltoon ympäristönsuojeluviranomaisen toimenpitein. Jätehuoltoviranomaisen kehotusten jälkeen näiden kiinteistöjen tiedot on siis siirretty kunnan ympäristönsuojelu­viranomaiselle valvontatoimenpiteitä varten. Ympäristönsuojelu­viranomaisella on käytettävissään hallintopakkomenettely, jonka avulla kiinteistön haltija voidaan velvoittaa liittymään jätehuoltoon esimerkiksi sakon uhalla. Tämä prosessi on hallinnollisesti työläs ja hidas. Kuntien ympäristönsuojeluviranomaisten kanssa on pidemmän aikaa keskusteltu jätehuollon seurantaan ja valvontaan liittyvien toimintaprosessien tehostamisesta. Alueen ympäristönsuojeluviranomaisten edustajat ovat todenneet liittymättömien kiinteistöjen siirtämisen hallintopakkoprosessiin nykymuodossaan käytännössä mahdottomaksi prosessiksi, sillä alueen kaikki jätehuoltoon liittymättömät kiinteistöt on tähän mennessä siirretty ympäristönsuojeluviranomaisille. Ympäristösuojeluviranomaisten tulisi käynnistää hallintopakkomenettely vähintään useilla sadoilla kiinteistöillä.<br /><br />Tämän vuoksi jätehuoltomääräyksiin esitetään muutoksia kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen liittymistä koskevaan sääntelyyn. Esitettävät muutokset mahdollistaisivat jatkossa sen, että ne kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen kuuluvat kiinteistöt, jotka eivät jätehuoltoviranomaisen kirjallisista liittymispyynnöistä ja -kehotuksista huolimatta huolehdi liittymisvelvoitteistaan, liitetään kunnan järjestämän kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen asiakkaaksi jätelain ja jätehuoltomääräysten velvoittamina. Kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen osalta jätehuoltoon liittämisen keinona ympäristönsuojeluviranomaiset käyttäisivät edelleen hallintopakkomenettelyä.<br /><br />Jatkossa kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen kuuluvien jätejakeiden osalta taajamissa sijaitsevien kerros- ja rivitalojen sekä omakotitalo- ja paritalojen sekä muiden vakituisten asuinkiinteistöjen jätehuoltoon liittäminen esitetään toteutettavaksi siten, että Ylä-Savon jätehuolto toimittaa kiinteistöille jätehuoltomääräysten edellyttämät jäteastiat, jos kiinteistön haltija ei kehotusten myötä itse ilmoita liittymistapaa. Eli taajamissa toimitettaisiin jäteastiat erilliskerättävien jätejakeiden osalta, (biojäte, metalli, sekä kartonki-, muovi- ja lasipakkaukset) kiinteistöille, joilla on velvoite jätehuoltomääräysten mukaisesti liittyä erilliskeräykseen. Lisäksi Pielaveden taajamassa toimitettaisiin myös sekajäteastiat. Kiinteistön haltijalle ilmoitetaan etukäteen kirjeitse kiinteistön liittämisestä kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen. Kirjeessä kerrotaan liittämisen perusteet sekä tiedotetaan kiinteistön palveluista ja maksuista. Kiinteistökohtaiset jäteastiat palvelevat parhaiten kiinteistön asukkaiden jätehuollon järjestämistä. Pielavedellä vapaa-ajan asunnot ja taajamien ulkopuolella sijaitsevat omakotitalot ja paritalot liitetään kuitenkin jätehuoltoon aluekeräyspisteiden kautta, jos kiinteistön haltija ei muuta ilmoita.<br /><br />Jätehuoltoon liittäminen kunnallisten jätehuoltomääräysten ja jätelain nojalla on mahdollista, sillä kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen liittymisestä ei tehdä erillistä sopimusta. Kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen maksut perustuvat jätehuoltoviranomaisen hyväksymään julkisoikeudelliseen jätetaksaan. Erityisesti kunnan ympäristönsuojeluviranomaisten hallinnollisen taakan vähentämiseksi on perusteltua, että kiinteistöt liitetään jätehuoltoon ilman hallintopakkoprosessia. Ainoastaan siinä tapauksessa, ettei kiinteistölle voida toimittaa jäteastioita esimerkiksi puutteellisen keräyspaikan vuoksi, eikä kiinteistöä voida liittää myöskään aluekeräyspisteeseen, tarvitaan valvontaviranomaisen toimenpiteitä. Ympäristönsuojeluviranomainen voi velvoittaa kiinteistön haltijan järjestämään jätehuoltomääräysten mukaisen keräyspaikan kaikkia tarvittavia jäteastioita varten.<br /><br />Jätehuoltomääräyksiin esitettävät muutokset mahdollistavat aiempaa tehokkaamman jätelain ja jätehuoltomääräysten toimeenpanon koskien jätehuoltoon liittymistä ja erilliskeräysvelvoitteiden noudattamista. Valmistelussa on hyödynnetty Suomen Kuntaliiton vuonna 2022 julkaisemaa opasta jätehuoltomääräysten laadintaan ja muiden toimialueiden kokemuksia.<br /><br /><em>Aluekeräyspisteet</em><br />Aikaisemmin Ylä-Savon alueella ei ole ollut jäteyhtiön ylläpitämiä aluekeräyspisteitä. Säännöksessä määritellään, kuinka aluekeräyspisteen käyttäjäksi liitytään, kenellä on oikeus aluekeräyspistettä käyttää sekä säännellään ettei pienimuotoisesta väliaikaisesta jätteiden varastoinnista saa aiheutua haittoja, ennen jätteiden toimittamista aluekeräyspisteeseen.<br /><br /><em>Energiajäte</em><br />Määräyksistä esitetään poistettavaksi energiajätettä koskeva pykälä, sillä alueella ei ole enää energiajätettä kerätty Ylä-Savon jätehuoltomääräysten voimassa ollessa. <br /><br /><em>Kompostointi</em><br />Sääntelyyn esitetään muutosta liittyen yhteiskompostorien käyttöön. Nykyisten määräysten mukaan kompostori voi olla 2-5 lähikiinteistön yhteinen. Säännöstä esitetään muutettavaksi niin, ettei kimppakompostorin käyttäjämäärää sidota näin tiukasti. Kunhan käsittely on jätelain mukaisesti pienimuotoista, voisi jatkossa kompostori olla useamman lähikiinteistön tai huoneiston yhteinen. Tyypillisesti yhteinen kompostori toimii hyvin pienillä, korkeintaan kymmenen asuinhuoneiston taloyhtiöillä taikka muutamalla omakotitalolla. Riittävästä kompostoritilavuudesta on aina huolehdittava, kun useat taloudet kompostoivat yhdessä.<br /><br /><em>Jäteastiatyypit</em><br />Säännökseen esitetään lisättäväksi että, mikäli kiinteistön haltija ei itse tilaa jäteastioita, mutta kyseessä on jätehuolto­määräysten mukaisesti kunnan järjestämään kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen liitettävä kiinteistö, kunnallinen jäteyhtiö toimittaa kiinteistölle jäteastiat suhteuttaen niiden koon kiinteistöllä syntyvään jätemäärään, keräyspaikan kokoon ja määräysten mukaisiin mahdollisiin tyhjennysväleihin. Jos kiinteistön haltija ei muuta ilmoita, omakotitaloille toimitetaan biojätteen ja sekajätteen keräykseen pienin mahdollinen jäteastia (140 litraa) ja lähtökohtaisesti jäteastia tyhjennetään pisimmän mahdollisen tyhjennysvälin mukaisesti. Tällä tavoin jätemaksut pysyvät mahdollisimman pieninä. Mikäli ilmenee, ettei jäteastiatilavuus ole riittävä, tyhjennysväliä tihennetään. Taloyhtiöille jäteastiat toimitetaan niin, että otetaan huomioon asuntomäärä ja asukkaiden määrä sekä keräyspaikan koko. Biojätteelle toimitetaan 140-240 litran jäteastia, sekajätteen sekä muovi- ja kartonkipakkausten keräykseen 240-660 litran jäteastia sekä lasipakkauksille ja metallille 140-360 litran jäteastia.<br /><br /><em>Jäteastioiden täyttäminen</em><br />Voimassa olevissa jätehuoltomääräyksissä on säännelty käsin siirrettävään jäteastiaan laitettavan jätteen enimmäispainorajat. Säännöksestä esitetään poistettavan painorajat, sillä jäteastioita ei punnita, joten sääntely ei ole painorajoja koskien looginen. Lisäksi painorajaa ei voida tarkasti seurata ja dokumentoida. Määräyksiin jätetään sääntely siitä, ettei jäteastiaa saa täyttää siten, että sen paino aiheuttaa työturvallisuusriskin. Perustelumuistioon on enimmäispainoraja sisällytetty ohjeellisena. Lisäksi jätteiden tulisi aina mahtua jäteastioihin. Jätehuoltomääräyksiin tarkennetaankin sitä, että jätteet on laitettava jäteastiaan siten, että kannen saa suljettua ja jäteastian ulkopuolelle jätettä saa jättää vain poikkeuksellisesti.<br /><br /><em>Jätteiden keräys ja kuljetus</em><br />Perustelumuistioon on päivitetty jäteauton ajoväyliä koskevat metrimääräiset ohjeistukset vastaamaan Rakennusteollisuuden ohjekorttia RT 103638 &#34;Asuinkiinteistöjen jätehuolto&#34; (9/2023). Lisäksi on lisätty että jätteenkuljettajan ei tarvitse lähteä selvittelemään esteiden pois saantia, mikäli jäteastian tyhjennys on estynyt esimerkiksi väärin pysäköidyn ajoneuvon vuoksi. Lisäyksellä sujuvoitetaan jäteastioiden tyhjennyksiä.</p> <h2>Vaikutusarviointi</h2><p>Päätös toteuttaa strategian tavoitteita inspiroiva Iisalmi ja ihana Iisalmi. Osallistamme käyttäjäryhmät ja kolmannen sektorin mukaan palveluiden suunnitteluun ja huolehdimme kaupungin siisteydestä ja kannustamme myös kuntalaisia huolehtimaan ympäristöstään. Päätös on pitkävaikutteinen ja strategian mukainen ja sillä on myönteinen vaikutus ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Päätöksellä on myönteisiä ilmastovaikutuksia sekä erityisiä vaikutuksia yritysten toimintaan.</p> <h2>Muutoksenhaku</h2><p>1A. Päätöksestä ei saa tehdä valitusta tai oikaisuvaatimusta, koska päätös koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa, kuntalaki 136 §.</p> <h2>Otto-oikeus</h2><p>Ei otto-oikeutta.<p/> <h2>Toimenpiteet, otteet</h2><p>Lausuntopyyntö jäsenkunnille, kuntien ympäristönsuojeluviranomaisille ja Pohjois-Savon ELY-keskukselle, kunnalliselle jäteyhtiölle<br />Ilmoitus paikallislehtiin<br />Toiminta-alueen kuntien kirjaamot / nähtäville<br />Mielipiteen ilmaisumahdollisuudesta ilmoittaminen alueen jätteenkuljetusyrityksille, alueen suurimmille vuokrataloyhtiöille sekä alueen omakotiyhdistyksille</p> <h2>Liitteet</h2>P&auml;ivitettyjen j&auml;tehuoltom&auml;&auml;r&auml;ysten luonnos<br />P&auml;ivitettyjen j&auml;tehuoltom&auml;&auml;r&auml;ysten perustelujen luonnos<br />J&auml;tehuoltolautakunnan vahvistamat taajamakartta rajaukset <h2>Oheisaineisto</h2><div><a href="javascript:history.go(-1);" class="paluu">&laquo; Palaa edelliselle sivulle</a></div></main></body></html>