<html lang="fi"><head><title>Jätetaksa 1.4.2025</title><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/ktweb/css/valmu.css" /></head><body><main><header><div class="logoteksti" >IISALMEN KAUPUNKI</div><p>Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltolautakunta<br>27.3.2025 &sect; 11<br>IIS/825/02.05.00.00/2017</p></header><h1>&sect; 11 J&auml;tetaksa 1.4.2025 </h1><p>Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltolautakunta 27.3.2025 </p><h2>J&auml;tehuoltop&auml;&auml;llik&ouml;n päätösehdotus</h2><p>Jätehuoltolautakunta hyväksyy jätetaksan liitteenä olevan ehdotuksen mukaisena jätelain 79 §:n nojalla. Jätetaksa tulee voimaan 1.4.2025. Jätetaksa astuu voimaan kuntalain 143 §:n mukaisesti, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Jätetaksa on voimassa toistaiseksi, kunnes erikseen muuta päätetään. Taksa kumoaa voimaantullessaan jätehuoltolautakunnan hyväksymän edellisen jätetaksan. <br /><br />Jätetaksa annetaan yleisesti tiedoksi jätelain 79 §:n ja kuntalain 108 §:n mukaisesti pitämällä se nähtävillä 28.3.-5.5.2025 jätehuoltolautakunnan verkkosivuilla (www.jatehuoltolautakunta.fi) sekä kuntien ilmoitustauluilla. Jätehuoltolautakunnan verkkosivuilla taksa on saatavilla myös nähtävilläpitoajan jälkeen.</p><h2>Päätös</h2><p>Hyväksyttiin.</p><h2>Valmistelu</h2><p>J&auml;tehuoltop&auml;&auml;llikk&ouml; Piia-Reetta Kiljunen, p. 040 661 7282</p><p>Jätehuoltolautakunta asetti kokouksessa käsittelemänsä jätetaksaluonnoksen nähtäville ajalle 7.2.-11.3.2025. Asiassa varattiin vaikutusmahdollisuudet kuntalaisille ja niille, joiden oloihin päätöksenteolla on huomattava vaikutus. Alueen kunnille annettiin mahdollisuus esittää asiasta lausunnot. Taksaluonnoksesta kuulutettiin paikallislehdissä, kuntien ilmoitustauluilla sekä jätehuoltolautakunnan verkkosivuilla.<br /><br />Taksaluonnoksesta annettiin seitsemän lausuntoa. Lausunnon antoivat Iisalmen kaupunginhallitus, Vieremän kunnanhallitus, Sonkajärven kunnanhallitus, Keiteleen kunnanhallitus, Kiuruveden kaupunginhallitus, Lapinlahden kunnanhallitus ja Pielaveden ympäristön ja asumisen lautakunta. Lisäksi taksaluonnoksesta annettiin kolme mielipidettä. Mielipiteen esittivät yksityishenkilöt. Lausunnot ja mielipiteet vastineineen on koottu liitteenä oleviin yhteenvetoihin, minkä lisäksi ne ovat nähtävänä alkuperäisinä kappaleina jätehuoltolautakunnan kokouksessa. <br /><br /><em>Keskeisimmät kuulemisaineistossa esitetyt asiat ja niiden huomioon ottaminen</em><br /><br />Annetuissa lausunnoissa on pääsääntöisesti todettu, ettei jätetaksaan ole huomautettavaa. Sekä Vieremän kunnanhallituksen että Keiteleen kunnanhallituksen lausunnoissa huomautetaan kuitenkin, että hintojen nousua on pitkällä aikavälillä pystyttävä hillitsemään. Lapinlahden kunnanhallituksen lausunnossa, sekä yksityishenkilön mielipiteessä esitetään että kunnan järjestämässä sekajätteen kuljetuksessa sallittu 10 % jousto jäteastian koosta tyhjennysmaksun määräytymisessä otettaisiin käyttöön myös kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa. Lausuntojen perusteella joustoa ei oteta käyttöön kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa, vaan annettu jousto poistetaan myös kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen osalta. Jouston käyttöön ottaminen vaatisi mahdollisesti enemmän reagointiaikaa jätteenkuljetusyritysten laskutusten järjestämiseen, joten jouston käyttöönottoa tarkastellaan uudelleen molempiin kuljetusjärjestelmiin seuraavan jätetaksan päivityksen yhteydessä. Tällöin kaikkien kuntien asukkaat ovat tasavertaisessa asemassa. <br /><br />Yksityishenkilön esittämässä mielipiteessä on nostettu esille, että esitetyt aluekeräyspistemaksut ovat kohtuuttomat, lisäksi asiakkailta on saatu muun muassa puhelimitse palautetta aluekeräyspistemaksuista. Pielaveden alueella on paljon vapaa-ajan kiinteistöjä saarissa, joiden on hankala liittyä omalla jäteastialla järjestettyyn jätteenkuljetukseen, joten monet kiinteistöt liittyvät jätehuoltoon aluekeräyspisteen kautta. Vapaa-ajan asuntojen aluekeräyspisteiden käyttömaksuja esitetään alemmaksi, sillä aluekeräyspisteen käyttömaksu on asiakkailta saatujen palautteiden perusteella kohtuuttoman suuri verrattuna kiinteistökohtaisen jäteastian tyhjennykseen. Toisessa yksityishenkilön mielipiteessä on esitetty, että kesäaikaisten kiinteistöjen jätemaksuja huomioitaisiin esimerkiksi kolmiportaisesti. Mielipiteen perusteella aluekeräyspisteiden maksuluokkiin ei esitetä muutosta. Käyttöasteeseen tai jätemäärään liittyvä aluekeräysmaksun peruste vaatisi näihin liittyvää todennusta, joka on teknisesti hyvin haastavaa ja saavutettavaan hyötyyn nähden kallista järjestää aluekeräysastioihin. <br /><br />Jätetaksa esitetään hyväksyttäväksi taksaluonnoksen mukaisena seuraavin muutoksin:<br /><ul><li>Vapaa-ajan asuntojen aluekeräyspisteiden maksua on alennettu. Jätetaksaluonnoksessa ympärivuoden käytettävän vapaa-ajan asunnon tai lomahuoneiston aluekeräyspisteen käytön vuosimaksuksi on esitetty 191,235 ¬ (alv 0 %) ja 240,00 ¬ (alv 25,5 %) ja kesäajan käytettävän vapaa-ajan asunnon tai lomahuoneiston aluekeräyspisteen käytön vuosimaksuksi on esitetty 95,62 ¬ (alv 0 %) ja 120,00 ¬ (alv 25,5 %). Hyväksyttävään taksaan esitetään ympärivuoden käytettävän vapaa-ajan asunnon tai lomahuoneiston aluekeräyspisteen käytön vuosimaksuksi 143.43 ¬ (alv 0 %) ja 180,00 ¬ (alv 25,5 %) ja kesäajan käytettävän vapaa-ajan asunnon tai lomahuoneiston aluekeräyspisteen käytön vuosimaksuksi 71,71 ¬ (alv 0 %) ja 90,00 ¬ (alv 25,5 %).</li><li>Poistetaan 10 % jousto astiakoosta hintojen määräytymisen perusteena kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen osalta</li><li>Lisätty maksu lisäsäkille kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen. Maksu peritään lisäsäkistä, jonka jäteauton kuljettaja kuormaa jäteautoon jäteastian tyhjennyksen yhteydessä. Lisäsäkin maksu on sama kuin 240 l astian maksu.</li><li>Jäteyhtiöltä saadun palautteen perusteella lisätty, ettei kuljetusurakoitsijan laiminlyönniksi katsota jäteastian tyhjennyksen tekemättä jättämistä, mikäli pihatie on jäinen tai jäteastian ympäriltä ei ole tehty talvikunnossapitoa.</li></ul></p><h2>Vaikutusarviointi</h2><p>Jätetaksan laatimisen taustalla on kuntaomisteisen yrityksen toiminnan ja talouden turvaaminen. Päätös toteuttaa strategian tavoitetta Ihana Iisalmi. Huolehdimme kaupungin siisteydestä ja kannustamme myös kuntalaisia huolehtimaan ympäristöstään. Päätös on pitkävaikutteinen ja strategian mukainen.</p><h2>Muutoksenhaku</h2><p>3. Kunnallisvalitus</p><h2>Otto-oikeus</h2><p>Ei otto-oikeutta.</p><h2>Toimenpiteet, otteet</h2><p>Toiminta-alueen kuntien kirjaamot /nähtäville<br />Ylä-Savon jätehuolto Oy</p><h2>Liitteet</h2>J&auml;tetaksa 1.4.2025 alkaen<h2>Oheisaineisto</h2>Lausunnot j&auml;tetaksasta vastineineen<br />Mielipiteet j&auml;tetaksasta vastineineen<p>Yl&auml;-Savon j&auml;tehuoltolautakunta 6.2.2025 § 3</p> <h2>J&auml;tehuoltop&auml;&auml;llik&ouml;n päätösehdotus</h2><p>Ylä-Savon jätehuoltolautakunta asettaa luonnoksen jätetaksasta yleisesti nähtäville.<br /><br />Jätehuoltolautakunta varaa kuntalaisille ja niille, joiden oloihin päätöksenteolla on huomattava vaikutus, mahdollisuuden esittää mielipiteensä taksaluonnoksesta. Lisäksi jätehuoltolautakunta varaa alueen toimialueen kunnille tilaisuuden lausunnon antamiseen asiasta. <br /><br />Jätetaksaluonnos sekä kuulutus asian vireillä olosta ja vaikuttamismahdollisuuksista pidetään nähtävillä jätehuoltolautakunnan verkkosivuilla 7.2.-11.3.2025. Tieto kuulutuksesta lähetetään lisäksi sähköisesti kaikkiin jätehuoltolautakunnan toimialueen kuntiin, jotta kunnat voivat julkaista ne omilla verkkosivuillaan. Asiasta ilmoitetaan kuulutuksella, joka julkaistaan kuntien ilmoituslehdissä.<br /><br />Nähtävillä olon ja kuulemisen jälkeen jätetaksaan tehdään tarvittaessa muutoksia ja se tuodaan Ylä-Savon jätehuoltolautakunnalle päätettäväksi.</p> <h2>Päätös</h2><p>Hyväksyttiin.</p> <h2>Valmistelu</h2><p>J&auml;tehuoltop&auml;&auml;llikk&ouml; Piia-Reetta Kiljunen, p. 040 661 7282</p><p>Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätelain 79 §:n mukaan jätemaksun perusteista määrätään tarkemmin jätehuoltolautakunnan hyväksymässä jätetaksassa. Jätelain 81 §:n mukaan jätehuoltoviranomainen määrää jätemaksun kunnan hyväksymän taksan mukaisesti.<br /><br />Jätemaksulla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu jätehuollon toteuttamisesta esimerkiksi jätteiden keräys, kuljetus, käsittely, hyötykäyttö, neuvontatyö ja jätehuollon kehittäminen sekä lakisääteisten viranomaistehtävien hoitaminen.<br /><br />Laskelmat eri jätehuoltopalvelujen kustannuksista on tehty kunnallisessa jäteyhtiössä. Laskelmat perustuvat sekä yhtiön itse toteuttamien että sen kilpailuttamien palvelujen kustannuksiin. Taksa on valmisteltu näiden laskelmien pohjalta jätehuoltolautakunnan viranhaltijan toimesta. Valmistelussa on tehty tiivistä yhteistyötä viranhaltijan ja jäteyhtiön yhteyshenkilöiden kesken.<br /><br />Ylä-Savon jätehuoltolautakunta on hyväksynyt voimassa olevan jätetaksan 26.11.2024 ja se on astunut voiman 1.1.2025.<br /><br /><strong>Muutokset aiemmin hyväksyttyyn jätetaksaan<br /></strong>1.1.2025 voimaan astuneessa jätetaksassa määriteltyihin maksuihin ei ole tulossa muutoksia.<br /><br />Ylä-Savon jätehuoltolautakunnan päätöksen 5.6.2024 § 21 mukaisesti kunnan järjestämä jätteenkuljetus sekajätteelle alkaa Pielaveden kunnan alueella 1.4.2025. Uutena jätetaksaan on määritelty Pielaveden kunnan alueelle kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen jäteastiakohtaiset jätemaksut sekajätteelle sekä aluekeräyspisteiden käyttömaksu. Jätetaksaan on myös määritelty maksut lisäpalveluista astian sisäpintojen pesulle ja jäteastian toimitukselle/vaihdolle/noudolle. Lisäksi taksan rakennetta on selkeytetty.<br /><br /><em>Sekajäte kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa</em> <br />Kunnan järjestämässä sekajätteen jätteenkuljetuksessa jäteyhtiö on kilpailuttanut kuljetukset. Sekajäteastian tyhjennysmaksu koostuu jätteiden kuljetus- ja käsittelyosuudesta. Sekajäteastian tyhjennysmaksuun sisältyy myös jäteastian toimitus kiinteistölle. Lisäksi tyhjennysmaksussa on huomioitu jäteyhtiön asiakaspalvelun ja kuljetuslogistiikan kuluja. <br /><br /><em>Aluekeräyspisteet</em><br />Aluekeräyspisteet ovat Ylä-Savon Jätehuolto Oy:n ylläpitämiä sekajätteen keräyspisteitä, joita voivat käyttää vain käyttömaksun maksaneet asuin- ja vapaa-ajan kiinteistöt. Maksulla katetaan keräyspisteiden perustamisesta ja ylläpidosta sekä jätteiden kuljetuksesta ja käsittelystä aiheutuvat kustannukset. Aluekeräyspistemaksu on asuin- ja lomahuoneistokohtainen. Aluekeräysmaksu määräytyy rakennuksen käyttötarkoituksen mukaan. Vakituisille asunnoille on käytössä yksi maksuluokka sekajätteen aluekeräyspisteen ympärivuotisesta käytöstä ja vapaa-ajan kiinteistöille kaksi maksuluokkaa kiinteistön käyttöajan mukaan. Vain kesäaikaan käytettävillä vapaa-ajan asunnoilla on aluekeräyspistemaksu pienempi kuin ympärivuotisesti käytettävillä vapaa-ajan asunnoilla. Maksuluokilla pyritään huomioimaan syntyvä jätemäärä ja kuormitus aluekeräykseen. Aluekeräyspistemaksuille on taksaan laadittu oma pykälä.<br /><br /><em>Maksut lisäpalveluista<br /></em>Jätetaksaan on määritelty maksu jäteastioiden pesuille, jotka jäteyhtiö on kilpailuttanut. Jäteastiat pestään pesureitin yhteydessä. Biojäteastiat pestään kahdesti vuodessa ja pakkausjäte- sekä sekajäteastiat kerran vuodessa. Jäteastiapesut sijoittuvat huhti-lokakuulle. <br />Jäteastian toimitus/vaihto/pois nouto maksulla katetaan jäteastian ylimääräisestä toimituksesta, vaihdosta ja pois noudosta aiheutuvia kuluja. Esimerkiksi maksu veloitetaan, jos astia joudutaan vaihtamaan siksi, että sen rikkoutuminen on aiheutunut muusta kuin jäteyhtiön toiminnasta (esimerkiksi painava astia, astiaan kohdistuva ilkivalta tai varastaminen). <br /><em><br />Taksan rakenne<br />4 § Jätemaksun suorittamisvelvollisuus ja velvollisuus ilmoittaa muutoksista<br /></em>Pykälään on täsmennetty kenelle jätemaksu määrätään kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa. Lisäksi on säännelty ilmoitusvelvollisuudesta jätemaksujen määräytymiseen ja laskutukseen vaikuttavista muutoksista. <br /><br />Taksasta on poistettu vanhat pykälät<em> 5 § Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus ja jätemaksu </em>ja<em> 6 § Jätemaksut ja niiden perusteet.</em> Pykälät on korvattu uusilla pykälillä: <em>5 § Jäteastioiden tyhjennysmaksut kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa</em> ja <em>6 § Jäteastioiden tyhjennysmaksut kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa</em>. Vanhojen pykälien säännökset on pääosin sisällytetty uusiin pykäliin. Muutoksella on pyritty selkeyttämään taksassa esitettyjä jätemaksuja ja niiden perusteita. <br /><br />Lisäksi on laadittu uusi<em> 9 § Vastaanottomaksut jätekeskuksella.<br /></em>Uuden pykälän alle on koottu Ylä-Savon jätekeskuksella voimassa olevat jätemaksut.</p> <h2>Vaikutusarviointi</h2><p>Jätetaksan laatimisen taustalla on kuntaomisteisen yrityksen toiminnan ja talouden turvaaminen. Päätös toteuttaa strategian tavoitetta Ihana Iisalmi. Huolehdimme kaupungin siisteydestä ja kannustamme myös kuntalaisia huolehtimaan ympäristöstään. Päätös on pitkävaikutteinen ja strategian mukainen.</p> <h2>Muutoksenhaku</h2><p>1A. Päätöksestä ei saa tehdä valitusta tai oikaisuvaatimusta, koska päätös koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa, kuntalaki 136 §.</p> <h2>Otto-oikeus</h2><p>Ei otto-oikeutta.<p/> <h2>Toimenpiteet, otteet</h2><p>Lausuntopyyntö jäsenkunnille<br />Ilmoitukset paikallislehtiin<br />Toiminta-alueen kuntien kirjaamot / nähtäville</p> <h2>Liitteet</h2>Luonnos j&auml;tetaksaksi 1.4.2025 alkaen <h2>Oheisaineisto</h2><div><a href="javascript:history.go(-1);" class="paluu">&laquo; Palaa edelliselle sivulle</a></div></main></body></html>