<html lang="fi"><head><title>Pihlajaharjun yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä välillä Papinkatu Pihlajaharjuntie</title><link rel="stylesheet" type="text/css" href="/ktweb/css/valmu.css" /></head><body><main><header><div class="logoteksti" >IISALMEN KAUPUNKI</div><p>Tekninen lautakunta<br>8.10.2025 &sect; 133<br>IIS/625/10.03.01.01/2025</p></header><h1>&sect; 133 Pihlajaharjun yhdistetty py&ouml;r&auml;tie ja jalkak&auml;yt&auml;v&auml; v&auml;lill&auml; Papinkatu&ndash;Pihlajaharjuntie</h1><p>Tekninen lautakunta 8.10.2025 </p><h2>Toimialajohtajan päätösehdotus</h2><p>Tekninen lautakunta päättää hyväksyä Pihlajaharjun yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän suunnitelman piirustukset nro 101-103 ja 201-202 (pv 4.9.2025). Lisäksi tekninen lautakunta päättää myöntää rakentamislain (78 §) mukaisen aloittamisoikeuden töiden suorittamiselle ennen päätöksen lainvoimaisuutta.<br /></p><h2>Päätös</h2><p>Toimialajohtaja muutti kokouksessa päätösehdotusta seuraavasti: Tekninen lautakunta päättää hyväksyä Pihlajaharjun yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän suunnitelman piirustukset nro 101-103 ja 201-202 (pv 4.9.2025). Lisäksi tekninen lautakunta päättää myöntää hallintolain 49 f §:n mukaisen aloittamisoikeuden töiden suorittamiselle ennen päätöksen lainvoimaisuutta.<br /><br />Hyväksyttiin toimialajohtajan muutettu päätösehdotus.<br /><br />Kaupungininsinööri Jyrki Könttä oli asiantuntijana kokouksessa.</p><h2>Valmistelu</h2><p>kaupungininsin&ouml;&ouml;ri Jyrki K&ouml;ntt&auml;, p. 040 588 9022</p><p>Kadut ja ympäristö -vastuualue on teettänyt Sweco Finland Oy:llä Pihlajaharjun yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän suunnitelman välille Papinkatu-Pihlajaharjuntie. Yleisen alueen suunnitelma sisältää piirustukset nro 101-103 ja 201-202 (pv 4.9.2025).<br /><br />Suunnitelmalla toteutetaan asemakaavaa ja järjestetään kevyen liikenteen yhteys Pihlajaharjun ja Papinahon asuinalueiden välille. Väylän pituus on 1 050 metriä. Väylälle on suunniteltu lisäksi kolme sivuyhteyttä: puistokäytävä Lukkarinkadun päästä, yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä Pihlajaharjuntien eteläosasta sekä puistokäytävä Varstatieltä.<br /><br />Pihlajaharjun yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on suunniteltu kolme metriä leveäksi ja asfalttipintaiseksi väyläksi. Väylän kuivatus on suunniteltu pääosin sivuojallisena ja lisäksi hulevesiviemäröintiä hyödyntäen. Tiiviissä korttelirakenteessa kuivatukseen käytetään matalia sivupainanteita ja hulevesikaivoja.<br /><br />Väylän ojaluiskat ja painanteet on suunniteltu rakennettavaksi kukkivana nurmikkona tai niittykylvönä. Väylän alkuosalle avoimiin tiloihin on suunniteltu istutettavaksi muutamia puuryhmiä. Lisäksi väylän varteen on suunniteltu kaksi levähdyspaikkaa, joissa on penkki ja roska-astia.<br /><br />Yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän rakentamisen yhteydessä rakennetaan myös väylän valaistus. Väylän rakentamisen kustannusarvio on noin 400 000 euroa.<br /><br />Kaupungin investointisuunnitelmassa Pihlajaharjun yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän rakentamiseen on budjetoitu tälle vuodelle 110 000 euroa, jolla tehdään väylän pohjaus- ja kuivatustöitä. Hanke ei saanut Traficomin kävelyn ja pyöräilyn investointiavustusta.<br /><br />Katusuunnitelmaehdotus on ollut nähtävillä 8.-22.9.2025. Nähtävillä olon aikana on jätetty kaksi muistutusta. Toinen muistutus koskee puistoalueen lunastusmenettelyn yhteydessä jo sovittuja asioita. Väylän rakentamisen yhteydessä istutetaan korvaava aita uudelle tontinrajalle ja kevytrakenteinen liiteri siirretään puistoalueelta kokonaan tontin puolelle. Edellä mainittuja toimenpiteitä ei merkitä yleisen alueen suunnitelmaan.<br /><br />Toinen muistutus koskee lähinnä väylän rakentamisen ja käytön aikaista häiriötä. Rakentamisesta aiheutuu melua ja jatkossa esimerkiksi mahdolliset mopot aiheuttavat häiriötä. Tontin rajalla ei ole aitaa. Teknisen ja ympäristötoimialan arvion mukaan väylän rakentamisen häiriövaikutus on lyhytaikaista. Rakentamisen aikana huomioidaan siihen liittyvät turvallisuusseikat. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä on mopolla ajaminen kiellettyä eikä sitä tulla sallimaan suunnitellulla väylällä. Mahdollinen tontin aitaaminen kuuluu kiinteistönomistajalle.<br /><br />Tekninen ja ympäristötoimiala pyytää aloittamisoikeutta töiden suorittamiselle ennen päätöksen lainvoimaisuutta.</p><h2>Vaikutusarviointi</h2><p>2. Ihana Iisalmi<br /><ul><li>rakennamme toimivaa, viihtyisää ja turvallista kaupunkiympäristöä eri käyttäjäryhmien tarpeet huomioiden</li></ul>4. Kestävä kuntatalous<br /><ul><li>investoimme vastuullisesti talouden realiteetit huomioiden</li></ul>Päätös on pitkävaikutteinen ja strategian mukainen. Pihlajaharjun yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän rakentamisella edistetään kävelyä ja pyöräilyä. Hanke työllistää materiaalintoimittajia ja rakentamiseen osallistuvia yrityksiä. Positiivinen vaikutus ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Ei erityisiä lapsivaikutuksia eikä erityisiä ilmastovaikutuksia.</p><h2>Muutoksenhaku</h2><p>4. Hallintovalitus</p><h2>Otto-oikeus</h2><p>Kaupunginhallitus</p><h2>Toimenpiteet, otteet</h2><p>suunnitelma-alueen kiinteistöt<br />kaupungininsinööri<br />työpäällikkö<br />kuntatekniikan valmistelija<br />talouspäällikkö</p><h2>Liitteet</h2>101 Pihlajaharjun JKPP-tie suunnitelmakartta<br />102 Pihlajaharjun JKPP-tie suunnitelmakartta<br />103 Pihlajaharjun JKPP-tie suunnitelmakartta<br />201 Pihlajaharjun JKPP-tie pituusleikkaus<br />202 Pihlajaharjun JKPP-tie pituusleikkaus<h2>Oheisaineisto</h2>Sijaintikartta, Pihlajaharjun yhdistetty py&ouml;r&auml;tie ja jalkak&auml;yt&auml;v&auml;<div><a href="javascript:history.go(-1);" class="paluu">&laquo; Palaa edelliselle sivulle</a></div></main></body></html>